Projekt protipovodňové ochrany plavidel získal podporu z EU

Ředitelství vodních cest

Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) získalo z Evropského fondu regionálního rozvoje finanční podporu na projekt Povodňová ochrana plavidel na Labi. ŘVC o tom informovalo na konci července. Protipovodňová ochrana plavidel by měla zabránit stržení plavidel říčním proudem v případě povodní. K takovým případům došlo během katastrofálních povodní v roce 2002. Ředitelství vodních cest jako investor projektu vybudování protipovodňové ochrany plavidel obdrželo rozhodnutí o jeho spolufinancování z Evropského fondu regionálního rozvoje. Prostředky získalo v rámci Operačního programu Infrastruktura. Jedná se o první významnější projekt na vodních cestách, který bude spolufinancován z prostředků EU. Celkové investiční náklady na tento projekt se odhadují na téměř 77,1 milionu Kč bez DPH. Evropský fond regionálního rozvoje by měl na protipovodňovou ochranu plavidel přispět z 60 procent, zbylých 40 procent pak uhradí stát ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Projekt se vztahuje na čtyři lokality: přístav Děčín–Rozbělesy, na nějž připadne největší část investice, a to 60,5 milionu Kč bez DPH, dále ochranný přístav Nymburk, nadjezí Týnec nad Labem a horní plavební kanál Roudnice nad Labem. Vzhledem k tomu, že ochranný přístav Nymburk se nachází v atraktivním historickém centru města, bude v něm v rámci opatření pro ochranu plavidel za povodní provedena úprava břehu a vybudováno nástupiště pro osobní lodě, což výrazně zlepší stávající situaci rekreační zóny a podmínky pro rozvoj osobní lodní dopravy a turistiky v oblasti. Tato část projektu je řešena v těsné spolupráci s městem Nymburk.

Stavby neohrozí životní prostředí Plánované stavby neleží v místech, na která se vztahuje Natura 2000, a nebudou mít žádný negativní vliv na životní prostředí. Během stavby bude veškerý přebytečný výkop odvezen na deponie mimo staveniště, aby nemohlo dojít ke znečištění vody. Související zemní práce, jako jsou například prohrábky dna v Děčíně a Nymburku, budou prováděny z větší části z vody a odtěžený materiál bude odvezen ekologickou vodní dopravou přímo na deponie k dalšímu využití, především jako násypový materiál. V současné době probíhají výběrová řízení na dodavatele staveb, na základě kterých bude možné upřesnit investiční náklady na realizaci tohoto projektu. Celý projekt by měl být dokončen v příštím roce. (jet)

spinner