7. dubna 2005
Mezi třemi ministry za KDU-ČSL, kteří z rozhodnutí své strany v posledním březnovém týdnu podali demisi, je i místopředseda vlády a ministr dopravy Ing. Milan Šimonovský. Jeho nástupce zatím není znám – prezident Václav Klaus do doby uzávěrky tohoto čísla Dopravních novin demisi lidoveckých ministrů oficiálně nepřijal a premiér Stanislav Gross proto prezidentovi jména nových ministrů nemohl předložit. Neoficiálně se však jako o novém ministru dopravy hovoří o dosavadním řediteli Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Pavlu Švagrovi. Odstupující ministr Milan Šimonovský nastoupil do úřadu v červenci 2002 a nahradil v něm svého předchůdce Jaromíra Schlinga. Tehdy třiapadesátiletý dopravní inženýr a senátor za KDU-ČSL při svém nástupu položil důraz především na modernizaci dopravních sítí, v níž ČR během jeho funkčního období i díky přílivu prostředků z Evropské unie skutečně pokročila. V programovém prohlášení nové vlády se tehdy vedle rozvoje infrastruktury hovořilo také o přípravě nové dopravní politiky (dosud stále v připomínkovém řízení), o podpoře kombinované nákladní dopravy (jediným praktickým krokem bylo letošní snížení ceny za dopravní cestu) a veřejné osobní dopravy a o dokončení transformace Českých drah, jejímž výsledkem bylo vytvoření SŽDC, s. o., a ČD, a. s. Nový ministr musel hned po svém nástupu do funkce řešit nejen aktuální problémy vzniklé následkem katastrofálních povodní v srpnu 2002, ale také jednu z nejproblematičtějších kauz polistopadové výstavby dopravní infrastruktury v ČR, kterou zdědil po svých předchůdcích – stavbu dálnice D47 za účasti soukromé firmy. Protahující se jednání nakonec skončila vypovězením smlouvy. Milan Šimonovský kladl důraz na zvyšování bezpečnosti silničního provozu a jeho ministerstvo proto organizovalo některé dopravně-bezpečnostní kampaně. Po vstupu ČR do EU rovněž usiloval o regulaci rychle rostoucího kamionového provozu na českých silnicích.
Priority nového ministra Podle ředitele SFDI Pavla Švagra musí nový ministr dopravy především stabilizovat příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury. „Jde o to, nalézt náhradní zdroje za Fond národního majetku,“ řekl Pavel Švagr. Jedním z náhradních zdrojů by podle něj mělo být zvýšení podílu fondu na spotřební dani z paliv. Dalším velkým úkolem je podle Pavla Švagra nastartování systému výkonového zpoplatnění infrastruktury, tzv. elektronického mýtného. Vláda rozhodla, že se elektronické mýtné v ČR začne vybírat v roce 2006. Dalším důležitým úkolem je dotáhnout do finální fáze dopravní politiku, která vzniká na ministerstvu, uvedl Pavel Švagr. (čtk/pat)