24. ledna 2002
V listopadu loňského roku udělila porota složená z dvaceti evropských
odborných novinářů po týdnu intenzivních testů titul „Van of the Year
2002“ dvojici Renault Trafic a Opel Vivaro. Francouzský výrobce a General
Motors Europe stejný model s dvěma názvy vyvinuli společně na základě
dohody o spolupráci z roku 1996. I tentokrát se Renaultu zřejmě –
stejně jako v případě spolupráce s Nissanem a Ivecem (Master) – sázka
na dělbu práce vyplatila: porota se velmi příznivě vyslovila
nejen o designu a motorizaci vozidla, ale i o úrovni jeho bezpečnosti,
ergonomii a hospodárnosti provozu.
Vozidlo, jehož výrazný design upoutá na první pohled, je už od září
loňského roku v prodeji ve většině evropských zemí. Nahrazuje poslední
verzi, jejíž produkce běžela od roku 1980 a zastavila se až po dosažení
úctyhodného počtu 930 tisíc vozidel. Po modelech Kangoo a Master si od něj
Renault slibuje další upevnění své pozice na evropském trhu užitkových
vozidel v kategorii maximální celkové hmotnosti do 3,5 tuny, v níž již
dnes zaujímá podíl kolem 15 procent.
V České republice nový Trafic v polovině ledna představil ředitel
akciové společnosti Renault ČR Philippe Cornet. Oznámil, že i na českém
trhu se bude vozidlo nabízet celkem v 33 modifikacích se dvěma rozvory
(3098 a 3498 mm), dvěma užitečnými zatíženími (1000 a 1200 kg) a
třemi typy karoserie (skříňová dodávka, kombi a mikrobus), které bude
Renault ČR představovat průběžně od ledna až do června. V již
nabízené verzi (u každého z 26 koncesionářů značky je již na ukázku
alespoň jeden kus) s krátkým rozvorem L1H1 poskytuje skříňová dodávka
užitečný objem 5 m3, nákladový prostor o délce 2,41 a vnitřní výšce
1,38 metru.
Kompletní nabídka do června
Prodloužená verze L2H1 (do ČR by měla podle Philippa Corneta dorazit
v březnu) nabídne užitečný objem 5,9 m3 a čtyřicet centimetrů
užitečné délky navíc; bude do ní možné pohodlně naložit tři
europalety. Za příplatek výrobce nabídne i upevňovací lišty.
Široké zadní dveře, jedny nebo i dvoje posuvné boční dveře o šířce
jednoho metru ve spojení s nízkým prahem nákladového prostoru
(54 centimetrů) a svislými boky vozidla zajišťují dokonale pravoúhlý
vnitřní prostor. Zadní dveře dodávky lze otevřít v úhlu 270o.
Vozidlo je možné vybavit vznětovými motory 1.9 dCi se systémem
vstřikování common-rail a maximálním výkonem 60/74 kW při
3500 ot.min-1 a maximálním točivým momentem 190/240 Nm při
2000 ot.min-1 nebo šestnáctiventilovým zážehovým motorem o objemu 2 l
s maximálním výkonem 88 kW při 4750 ot.min-1 a maximálním točivým
momentem 190 Nm při 3750 ot.min-1. Šestistupňovou manuální převodovku
Renault PK6 odvozenou z převodovky osobního vozu Laguna II nabízí Renault
u vozidel se silnějšími motory v základní výbavě.
Nová úroveň bezpečnosti
Přitažlivost nového modelu podle Philippa Corneta zvyšuje nová úroveň
pohodlí, bezpečnosti a nízkých provozních nákladů. Konstruktérům se
podařilo dále prodloužit intervaly údržby; olej se mění až po ujetí
30 tisíc kilometrů nebo po dvou letech. Na vnější pozinkované plechy
výrobce poskytuje dvanáctiletou záruku na prorozivění. Plánovaná
životnost vozidla je 250 tisíc kilometrů.
Pokud jde o bezpečnost, zaujímá podle něj nový model první místo ve své
třídě. Jak prokázal standardizovaný test AMS, dokáže předimenzovaný
systém čtyř kotoučových brzd ve všech verzích vozidlo zastavit
maximálně na vzdálenost 43 metrů.
Renault Trafic i Opel Vivaro jsou zatím vyráběny v kapacitách General
Motors Europe v Lutonu ve Velké Británii v počtu 86 tisíc kusů ročně.
Na konci letošního roku bude dokončena investice 250 miliónů € a výroba
se převede do továrny Nissan v katalánské Barceloně (64 tisíc vozidel
ročně).
Renault díky novému modelu již loni na evropském trhu užitkových vozidel
výrazně posílil své vedoucí postavení (15,3 procenta proti 14,1 procenta
v roce 2000) i náskok před hlavními konkurenty. Na domácím francouzském
trhu zvýšil v tomto segmentu tržní podíl ze 33,7 na 34,9 procenta.
V ČR loni společnost prodala 816 užitkových vozidel, v součtu osobních
a užitkových vozů představuje Renault v ČR již třetí
nejprodávanější znač-
ku a je druhým největším importérem, řekl Philippe Cornet. Další
zvýšení podílu si slibuje od dalších dvou letošních novinek z oblasti
osobních vozidel (Vel Satis a nový Mégane), ale především právě od
modelu Trafic, zejména díky jeho konkurenceschopné ceně i vysokému odbytu
této kategorie vozidel v ČR.
(spa)