8. listopadu 2001
Pro urychlení rozšíření Evropské unie o nové kandidátské země
střední a východní Evropy se na Německém logistickém
kongresu, který pod mottem „reálná vize“ v druhé polovině
října v německém hlavním městě Berlíně již poosmnácté
uspořádal největší evropský národní logistický svaz
Bundesvereinigung Logistik (BVL), vyslovil jeden z jeho
prominentních řečníků – bývalý spolkový prezident Richard von
Weizsäcker.
Obavy z přílivu pracovních sil z těchto zemí se ukáží jako
neodůvodněné, pokud se podaří využít hospodářského
potenciálu, který tyto země nabízejí, řekl.
„Velké vize pro logistiku nadále představuje globální
propojení, elektronický obchod a nové příležitosti dané
rozvojem informačních technologií,“ uvedl v úvodu kongresu
před více než dvěma tisíci účastníků z oblasti průmyslu,
služeb, obchodu a vědy nejen z Německa, ale i ze zahraničí
prezident BVL Peer Witten, který ocenil to, že se na obsazení
kongresu nijak neprojevilo současné oslabení konjunktury
v Německu i ve světě. „Časy se však přesto změnily,“
zdůraznil v souvislosti s vývojem po teroristických útocích
na USA z 11. září.
Vývoj světového obchodu po 11. září se pak ostatně jako
červená nit táhl celým jednáním všech sekcí kongresu. Vedle
sdílení vize elektronického obchodování a uspokojení
z pokračujících prací na koncepci Supply Chain Management
však účastníci kongresu – z nichž více než každý čtvrtý se
deklaroval jako člen nejvyššího vedení podniku – zpravidla
vystavovali na odiv snahu nenechat se současným vývojem
vyvést z konceptu.
K nejprominentnějším řečníkům se vedle bývalého spolkového
prezidenta zařadil předseda představenstva nákladní složky
Německé dráhy DB Cargo Bernd Malström, který nahradil původně
ohlášeného nejvyššího šéfa DB AG Hartmuta Mehdorna.
Ve svém vystoupení podpořil plán současné německé spolkové
vlády na zdvojnásobení podílu železniční dopravy (nejen DB)
v zemi ze současných 15 procent na dvojnásobek a oznámil, že
DB hodlá v příštím roce investovat 4 miliardy DEM na nákup
nových lokomotiv a nákladních vozů. Současně nastínil hlavní
záměry činnosti jeho organizace v tržním prostředí. „Na jedné
straně se po nás chce, abychom se přizpůsobili trhu, ale když
se tak chováme, našim konkurentům se to nelíbí,“ uvedl k
(v SRN velmi medializovaným) výhradám vůči údajným
dumpingovým cenám DB ze strany představitelů společnosti
Hoyer (viz DN 42/2001). Nejvyšší představitel DB Cargo
současně oznámil další plány společnosti v souvislosti se
jejím kapitálovým vstupem do operátora kombinované dopravy
Kombiverkehr. „Dráha nemůže být tím jediným, kdo na
kombinované dopravě prodělává,“ zdůraznil.
Internet a elektronický obchod jsou navzdory současné krizi
nadále stabilní a budou nezbytné při zvládání narůstajících
mezinárodních toků zboží, prohlásil v Berlíně další
prominentní řečník – představitel jednoho z největších
světových logistických podniků, předseda představenstva
Německé pošty DP Klaus Zumwinkel.
Německá logistická cena
Jako tradičně byla i letos v rámci kongresu předána prestižní
Německá logistická cena, kterou BVL každoročně udílí za
zvláštní příspěvek k rozvoji oboru. Na slavnostní recepci
v moderní budově Berlínské filharmonie ji letos převzal
předseda představenstva frankfurtské společnosti
Andreae-Noris Zahn AG Horst Trimborn. Cenu jeho podnik získal
za logistickou organizaci farmaceutického velkoobchodu,
konkrétně za detailně propracovaný distribuční systém
drobných zásilek nebezpečných látek a látek vyžadujících
uchování při konstantní teplotě, kterými s mimořádnou
přesností zásobuje jedenáct tisíc německých lékáren.
Od globálních trendů po procurement
Plný rozsah revolučních změn, kterými logistická praxe
v důsledku překotného vývoje informačních a komunikačních
technologií prochází, a jejich nejnovější podoby účastníkům
kongresu i letos přiblížily desítky přednášejích a moderátorů
jednotlivých přednášek a workshopů.
V centru jejich pozornosti bylo i tentokrát několik
stěžejních témat. K přednáškám a diskusím na témata
Globální trendy a strategie logistiky, Nové cesty
logistického controllingu, Nejlepší evropské příklady Supply
Net Management, Internetová východiska pro logistiku nebo
Efficient Consumer Response se letos poprvé přiřadila
i problematika obstarávání (procurement) v logistice. Všechny
panelové diskuse byly přenášeny živě přes internet.
Německý logistický kongres se i v příštím roce uskuteční
v Berlíně. Podle Peera Wittena se v jeho rámci bude poprvé
konat i Vědecké fórum BVL.
Luboš Spálovský