ČR/Norsko

Řidiči se při jízdách do Norska musí připravit na náročné podmínky

Velvyslanectví Norského království v ČR a Ředitelství norské správy silnic uspořádaly na začátku února v Praze seminář o kamiónové dopravě v Norsku. Jeho cílem bylo upozornit české dopravce na specifika zimního provozu v Norsku.

Pražský seminář byl součástí celoevropské informační kampaně, kterou ředitelství vede s cílem snížit vysokou nehodovost zahraničních kamiónů v Norsku. Řidiči totiž často nerespektují odlišné klimatické podmínky a přijíždějí do této skandinávské země nejen bez odpovídajících odborných dovedností, ale navíc i s nedostatečnou výbavou (a často také s technicky nevyhovujícími vozidly).

Vzhledem k tomu, že obchodní spolupráce mezi Norskem a Českou republikou se v posledních letech úspěšně rozvíjí (loni dosáhl objem českého exportu do Norska zhruba 300 miliónů USD; v opačném směru byla obchodní výměna na obdobné úrovni) a většina přeprav se uskutečňuje po silnici, považují norské úřady za nutné, aby i čeští dopravci byli o odlišných dopravních podmínkách v Norsku dobře informováni.

Kampaň Donna Diesel

Aby ředitelství zajistilo co největší informovanost zahraničních řidičů o tom, jak si mají v zimě v Norsku počínat, zahájilo loni informační kampaň s názvem Donna Diesel. Její součástí je i distribuce stejnojmenné příručky, v níž se zahraniční řidiči v komiksové podobě mohou seznámit s většinou úskalí, na něž mohou v zimě při cestách do Norska narazit. Současně příručka obsahuje rady, jak si mají počínat. Dozví se z ní například, jaké by na vozidle měli mít pneumatiky, kolik by měli mít sněhových řetězů a kdy by je měli použít, jaká je povinná doba odpočinku nebo co od nich mohou norské kontrolní orgány vyžadovat. Příručka by podle pracovníků ředitelství měla být k dispozici na všech trajektech do Norska i na dálničních odpočívadlech. Informace mohou řidiči získat již před cestou také na internetové stránce projektu.

Častá je jízda v koloně Řidiči by měli v zimě používat pouze doporučené trasy – jejich seznam lze získat například na norském zastupitelství v Praze. V Norsku se často stává, že některé úseky silnic lze projet pouze v koloně za vozi-dlem ředitelství správy silnic, které vozovku upravuje, aby byla sjízdná. Taková kolona zpravidla vyjíždí až poté, co se shromáždí dostatek kamiónů.

V důsledku nepříznivých klimatických podmínek může také vozidlo na delší dobu uvíznout na jednom místě. Řidiči by proto s sebou měli mít vždy nejen dostatek pohonných hmot, ale také potravin, vody a vhodného teplého oblečení. Potřebné informace o klimatických i provozních podmínkách mohou získat buď na telefonním čísle +47/815 48 991 nebo prostřednictvím e-mailu (donna.diesel@vegvesen.no).

Sněhové řetězy jsou nutné

Hlavní zásada bezpečné jízdy v zimním Norsku zní: vozidlo musí být dostatečně zabezpečeno proti sklouznutí z vozovky. Minimální hloubka vzorku pneumatiky je podle předpisu jeden milimetr, ale v zimě by měla být nejméně trojnásobná.

V zimním období (od 1. října do1. května) musí být všechna vozidla nad 3,5 tuny celkové hmotnosti vybavena takovým počtem řetězů, který stanoví platné předpisy.

V soupravě tahače s návěsem nebo vozidla s přívěsem musí být k dispozici alespoň sedm sněhových řetězů, pro samotné nákladní vozidlo nebo autobus postačují tři.

Řidič by měl být rozhodně již před jízdou seznámen s tím, jak se řetězy nasazují. V případě potřeby musí řetězy nasazovat ještě před kopcem, protože jinak by se mohlo stát, že rozehřátá kola rozpustí sníh a vozidlo začne sjíždět – právě tak dochází k častým nehodám. Při nasazování řetězů nesmí zapomínat ani na zajištění kol.

Kontroly a pokuty

Na celém území Norska jsou velké a dobře vybavené kontrolní stanice, v nichž lze vozidla důkladně prověřit. Vyplatí se to: například za každý kilogram „nadváhy“ zaplatí majitel vozidla částku 2,5 NOK; pokud však přetížení nepřekročí tisíc kilogramů, bývá mu tento poplatek většinou odpuštěn.

Milan Frydryšek

www.donnadiesel.no

spinner