23. září 2013
Ministerstvo dopravy by mělo příští rok hospodařit se zhruba 50 miliardami Kč. Jeho rozpočet by tak měl být přibližně o čtyři miliardy Kč vyšší než letos. K 36 miliardám, které resortu v návrhu pro příští rok přisoudilo ministerstvo financí, má přibýt 13,6 miliardy Kč, které nejsou v návrhu zahrnuty. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda jde o peníze, které se na stavby silnic a železnic nepodaří vyčerpat letos, a které proto budou převedeny do příštího období, a dále o pravidelnou dotaci 2,6 miliardy Kč na financování regionální železniční dopravy.
„Bude-li rozpočet schválen v navrhované výši, umožní nám to dokončit projekty, které tu máme (projekty z evropského operačního programu Doprava I). Měli bychom ale velké problémy začít nějakou větší stavbu z čistě národních peněz a měli bychom obtíže se zahájením spolufinancování staveb z operačního programu Doprava II,“ uvedl mluvčí. Ministr v demisi Zdeněk Žák se podle něj na jednání vlády pokusí pro tento účel získat navíc další peníze v objemu jednotek miliard Kč.
Připraveny jsou náhradní projekty
„Máme připravenu zásobu náhradních projektů pro čerpání evropských fondů tak, aby Česká republika nepřišla o peníze, které může z Bruselu získat. Za jednu korunu od českých občanů tak získáme až čtyři koruny navíc na dopravní stavby. To je rozhodně lepší filozofie než slepě šetřit a de facto se tím připravovat o peníze,“ uvedl Zdeněk Žák. Poznamenal dále, že by resortu prospělo oprostit se od každoročních politických a resortních střetů při sestavování státního rozpočtu a naopak výstavbu a údržbu komunikací plánovat dlouhodobě. Nevyčerpané peníze za předchozí roky se do příštích rozpočtových období v rámci ministerstva dopravy převádějí běžně. „Málokdy jde ale o tak vysokou částku, jakou je letošních 11 miliard korun,“ připustil Tomáš Neřold. Důvodem, proč v současném návrhu nejsou zahrnuty i dotace na regionální železnici, jsou podle mluvčího změny ve výplatě peněz. Předchozí kabinet je chtěl vyplácet jednotlivým krajům přímo prostřednictvím rozpočtového určení daní. Nyní se však vláda vrátila k původnímu stavu, kdy tyto peníze do krajů putují přes účty ministerstva dopravy.
Fond dopravy bude muset šetřit
Kromě peněz určených pro kapitolu ministerstva dopravy směřují do dopravy další desítky miliard, které jsou určené přímo na výstavbu a údržbu silnic, tratí a vodních cest a které jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na jeho účtu nakonec podle Tomáše Neřolda skončí právě 11 miliard Kč převedených z letoška. Fond letos hospodaří se 64,5 miliardy Kč, do příštích let počítá s omezením příjmů na 56,7 miliardy v roce 2014 a 46 miliardami Kč v roce 2015. Se snižováním množství peněz na výstavbu infrastruktury ministerstvo dlouhodobě nesouhlasí a požaduje udržení financování ve výši 70 miliard Kč ročně. S touto sumou alespoň počítá strategický dokument, na jehož základě ministerstvo připravilo harmonogram staveb na období let 2014 až 2020.
(čtk)