6. září 2007
„Vzhledem k tomu, že zákaz omezující v době letních prázdnin jízdu kamionů v pátek a o víkendu nebyl novinkou a platí již druhým rokem, podařilo se jej letos dopravcům logisticky zvládnout. Ovšem největší problémy, které se i letos opakovaly, dopravci vyřešit nemohli – především katastrofální nedostatek parkovacích míst jak v blízkosti dálnic, tak i hraničních přechodů,“ komentoval na začátku týdne konec prázdninového omezení mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Současně varoval před úvahami o jeho rozšíření na celý rok.
Pokud jde o kamiony, které se v době zákazu po silnicích pohybovaly, sdružení podle mluvčího nemá k dispozici statistiku, ze které by bylo zřejmé, zda šlo o vozidla, na něž se vztahuje výjimka ze zákona, či o vozidla, jejichž řidiči o zákazu nevěděli nebo nenašli volné místo k zaparkování. „Potřebné údaje nejsou k dispozici, protože policie podle mého názoru kamiony v tyto dny příliš nekontrolovala. Jediné, co nějakým způsobem mapuje situaci na dálnicích, jsou přehledy z mýtných bran a z nich je zřejmé, že se intenzita kamionové dopravy v době zákazu jízd skutečně výrazně snížila,“ uvedl Martin Felix s tím, že nadále je spornou otázkou, zda zákazy přinesly to, co od nich jejich tvůrci očekávali – tedy snížení počtu dopravních nehod. „My si myslíme, že především způsobily velké komplikace, a to jak dopravcům a řidičům, tak i zákazníkům,“ dodal.
Zkušenosti z prázdninového provozu nelze zobecňovat Prázdninový provoz je ovšem podle Martina Felixe poněkud specifický, neboť řada výrobních závodů nepracuje naplno a tedy i intenzita kamionové dopravy je obecně o něco menší. Se současným stavem by se tedy dopravci podle něj smířili, respektive byli by ochotni akceptovat stav před 1. červencem loňského roku, ale rozhodně odmítají jeho rozšíření na celý rok. „Pokud by se realizovaly dohody z koaliční smlouvy a prázdninové zákazy (především zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne) platily po celý rok, byla by to katastrofa nejen pro dopravce a řidiče, ale především pro naše zákazníky – průmysl a obchod,“ varoval Martin Felix.
„Když se prosazovaly páteční, sobotní a nedělní zákazy jízd, objevovaly se i tak fantasmagorické argumenty, jako například to, že Česká republika by se bez nich stala parkovištěm zahraničních kamionů, což se pochopitelně nepotvrdilo – mimo jiné i proto, že pokud je v některé zemi zákaz jízdy, nemohou z ní vozidla vyjet za hranice, v tomto případě do ČR. Navíc se také v praxi jednoznačně prokázalo, že povolení kamionové dopravy v málo vytížených hodinách v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne silniční provoz nikterak nezkomplikovalo,“ konstatoval Martin Felix.
„My, na rozdíl od těch, kteří své přání vtělili do koaliční smlouvy, jsme si nechali od Centra dopravního výzkumu zpracovat analýzu dopadů, která jasně ukázala, že tato restrikce by dále prohloubila nedostatek řidičů, neboť by se jim fakticky zkrátila pracovní doba, a vedla by navíc ke zvýšení počtu vozidel na českých silnicích, protože stejné množství zboží by bylo nutno dopravit v kratším časovém intervalu a další zvýšení dopravní kapacity by tedy bylo nevyhnutelné,“ upozornil Martin Felix.
Celoroční zákaz by vyvolal další kongesce
Neméně alarmující je podle mluvčího skutečnost, že by nedošlo k proklamovanému zvýšení bezpečnosti provozu, ale hrozil by pravý opak. „Vzrostla by intenzita kamionové dopravy ve dnech, kdy je již dnes na silnicích největší provoz – tedy ve zbylé všední dny. Navíc na některých komunikacích, které jsou prakticky permanentně přetíženy, například na Jižní spojce v Praze, by se provoz těžkých nákladních vozidel mohl zvýšit až o třicet procent, což by znamenalo, že v určitých dnech zde v každém týdnu zcela zkolabuje doprava,“ řekl Martin Felix.
Hrozba pro hnací sílu české ekonomiky – automobilový průmysl
„Rozšíření zákazů by způsobilo velké problémy i podnikům s nepřetržitým provozem, které pracují v režimu just-in-time a kamiony jim ve velké míře nahrazují skladové prostory. A nelze argumentovat tím, že si to musí vyřešit tito výrobci sami, mimo jiné i z toho důvodu, že toto se dotýká v prvé řadě automobilového průmyslu – hybné síly české ekonomiky,“ varoval Martin Felix.
„Problémy by nevznikly jen v průmyslu a obchodu, ale i ve státní správě. Aby se totiž chod ekonomiky nezastavil, bylo by nutno vydávat dopravcům velké množství výjimek, což by si vyžádalo opět další náklady na již tak mnohde přebujelou byrokracii. A to už ani nemluvím o následné kontrole využívání těchto výjimek,“ dodal.
Podle Martina Felixe je velice nezodpovědné jen na základě domněnky o prospěšnosti nějakého opatření usilovat o jeho uvedení do praxe. „Zatím jsme nedostali jakékoli věrohodné informace o bezpečnosti silničního provozu v pátek odpoledne, konkrétně z kolika procent se na nehodovosti podílejí právě kamiony a nakolik by jejich nepřítomnost přispěla ke zlepšení situace,“ řekl Martin Felix.
Nutnost sjednotit legislativu v jednotlivých zemích EU
„Velice bychom také uvítali, kdyby zákony byly co nejvíce shodné ve všech zemích Evropské unie. Obec-ně však zákazy jízd považujeme za přežitek, protože řada zemí, které v žádném případě nelze považovat za benevolentní vůči dopravcům – například skandinávské země nebo země Beneluxu – se obejde bez jakýchkoli zákazů jízd pro kamiony. Co se týče zákazu jízd v pátek, v současné době jej má pouze Polsko, a to jen v červenci a srpnu v době od 18.00 do 22.00 hodin. Pokud bychom tedy v pátek zakázali jízdu kamionů celoročně, byli bychom evropským unikátem a způsobili tak v mezinárodním měřítku velké komplikace silniční dopravě,“ zdůraznil Martin Felix.
Silničním dopravcům je podle něj jasné, že naprosté zrušení zákazů jízd kamionů je za současné situace politicky neprůchodné, a požadují proto, aby byl buď zachován současný stav, nebo aby došlo k návratu k úpravě platné před 1. červencem 2006. Rozhodně však odmítají rozšíření zákazu jízd na celý rok.
Milan Frydryšek