13. prosince 2001
Ředitelství silnic a dálnic do konce ledna předloží ministerstvu
dopravy a spojů plán pro snížení negativního dopadu údržbářských
prací na průjezdnost tuzemských dálnic. Plán se týká především
nejstarší české dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, uvedl minulý týden
mluvčí ŘSD Pavel Šváb. Dálnice D1 se stala kvůli rozsáhlým stavebním
úpravám na sklonku léta v dopravních špičkách téměř neprůjezdnou.
Ředitelství se hodlá spolu s policií zaměřit především na včasné
registrování tvořících se kolon a vyzývání řidičů k použití
objízdné trasy, na rychlé odstraňování nabouraných vozidel a dohled nad
využíváním pravého jízdního pruhu na třípruhových úsecích.
V rámci krátkodobých opatření hodlá ŘSD zavést systém operativních
změn počtu jízdních pruhů v uzavírkách podle směru dopravní špičky,
zpevnit krajnice pro zatížení nákladními vozidly, vyznačovat souběžné
objížďky po jiných komunikacích a maximálně zkrátit dobu oprav.
Silničáři by měli více využívat mobilní a stabilní proměnné dopravní
značení a také dálnice vybavit kamerovým systémem a detektory zpomalení
či zastavení provozu s přenosem dat Policii ČR.
Dlouhodobě pak ŘSD uvažuje o rozšíření dálnic tak, aby na každé
polovině vozovky mohly být nouzově vedeny dva pruhy pro každý směr jízdy.
Toto opatření si však podle Pavla Švába vyžádá náklady v řádu stovek
miliónů Kč. Ve stejné výši se pohybuje i vybavení dálnic
monitorovacími systémy a souborem proměnlivého značení.
V České republice je zhruba 520 kilometrů dálnic, přičemž cílový stav
je přibližně dvojnásobný. V příštím roce zřejmě žádný nový úsek
dálnice zprovozněn nebude.
(čtk)