5. září 2014
Opatření na omezení obchodování s určitým zbožím mezi Ruskem a Evropskou unií již začínají pociťovat i dopravci. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia jsou existenčně ohroženy především ty dopravní firmy, které se orientují z větší části na zboží, jehož se embargo dotýká. Situace se pro ně vyostřila především zákazem dovozu potravin do Ruska a je komplikována i skutečností, že se jedná o rychle se kazící zboží, které nelze dopravit zpět odesílateli nebo je umístit na jiném trhu.
„V mnoha případech jsou zrušeny již nasmlouvané kontrakty, což znamená odstavení kamionů, propouštění zaměstnanců a v neposlední řadě neschopnost firem dostát svým finančním závazkům,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Například podle ředitele firmy IESA Logistics, a. s., Jana Brázdy přináší stávající situace jeho firmě měsíční ztrátu ve výši zhruba 750 tisíc Kč, což je pro ni v danou chvíli likvidační.
Sdružení ČESMAD Bohemia se proto obrací na státní orgány s žádostí o kompenzace. „Řada autodopravců, kteří zde úspěšně podnikají více než dvacet let, je v důsledku odvetných opatření Ruské federace na pokraji bankrotu, bez reálné možnosti nahradit léta budované obchodní vazby kontrakty na nových trzích. Vzhledem k potížím, do kterých se tyto firmy nezaviněně dostaly, se připojujeme k naléhavé žádosti českých exportérů o státní pomoc,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Podle výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Jana Ekla je zatím příliš brzy na to, aby bylo možné potvrdit úbytek objemu v dopravě do či z Ruska. „Je však pravda, že první náznaky se již objevují. A je logické, že po stornu obchodních dodávek musí automaticky následovat i snížení objemu přeprav, a to nejen kamionových, ale i železničních,“ řekl Jan Ekl. „Zatímco omezení ze strany ruských celních orgánů v minulosti kamionovou přepravu brzdila a komplikovala, nyní zřejmě dojde i na radikální snížení objemu přeprav,“ dodal.
Svaz průmyslu odhaduje ztráty na desítky miliard Kč
Podle mluvčího Svazu průmyslu a dopravy ČR Milana Mostýna dopravci v rámci Svazu dopravy zatím aktuální dopady nezmiňují. Svaz průmyslu a dopravy již kvůli řešení vzniklé situace inicioval založení krizového štábu, v němž budou spolupracovat zainteresované instituce. „Konkrétní informace o tom, jaký dopad budou mít sankce z ruské strany na firmy, nyní zjišťujeme. Vyčíslit celkové ztráty dopravců je čpřitom velmi obtížné, neboť škody budou pravděpodobně narůstat a ani samotné firmy je dosud nedokážou přesně kvantifikovat. V současné době naše odhady mezi průmyslovými firmami naznačují přímé dopady v řádech desítek miliard Kč. Postupně by dopady mohli pocítit i dopravci,“ uvedl Milan Mostýn.
Podnikatelé jsou pro zrušení vízových bariér
Co se týče možných řešení stávající situace, z průzkumu mezi členskými firmami Svazu průmyslu a dopravy ČR podle Milana Mostýna vyplynulo, že podniky doporučují odstranit vízové bariéry pro ruské podnikatele a alespoň částečně tak zjednodušit obchodní kontakty s Ruskem. „Česká exportní banka a Exportní garanční a pojišťovací společnost by měly mít možnost poskytovat zvýhodněné úvěry a pojistky do zemí, které budou vytipovány jako alternativní z hlediska obchodních a investičních příležitostí. Případná podpora postižených firem zůstává otázkou dalších jednání,“ uvedl Milan Mostýn. „Jestliže budou sankcemi postiženy zemědělské a průmyslové podniky, nepochybně se jejich vliv projeví také v dopravě. Odhad ztrát je však v tomto případě ještě obtížnější než odhadování škody u firem, které zboží vyrábějí,“ dodal.
Ztráty se dotknou i exportu do EU
Podle bývalého diplomata a výkonného ředitele komory pro hospodářské styky se SNS Františka Masopusta je obtížné budoucí ztráty firem vyčíslit i z toho důvodu, že v současné době se bere v úvahu pouze přímý export do Ruska, ale nepočítá se již s tím, kolik ze zboží či různých komponentů vyvážených do zemí Evropské unie nakonec končí v Rusku. „Samozřejmě jako první dopady krize na východě pocítili ti, kteří měli zakázky, jež směřovaly na Ukrajinu. A jak se situace bude vyvíjet dále, to si zatím nedovedeme ani my, ani firmy přesně spočítat. Je však nepochybné, že sankce uvalené na Rusko a odvetná opatření postihnou nejvíce země typu České republiky a již nikoli v takové míře třeba Spojené státy. Sankce samy o sobě nic neřeší, pouze posilují vzájemné nepřátelství a vedou k dalším protiúderům,“ uvedl František Masopust.
Ministerstvo průmyslu a obchodu zřídilo 1. srpna Kontaktní místo pro české firmy podnikající v Rusku, které funguje v pracovní dny od 9.00 do 17.00 hodin. Jeho součástí je také bezplatné telefonní číslo (800 133 331 – zelená linka pro export). Dotazy lze zasílat rovněž elektronickou poštou na export@mpo.cz nebo na info@czechtrade.cz.
Milan Frydryšek