České dráhy

Senát zřejmě zamítne zákon o transformaci Českých drah

Senát zřejmě hlasy pravice zamítne vládní návrh zákona o transformaci Českých drah. Horní komoře to na konci minulého týdne doporučil její hospodářský výbor, při jehož jednání se pro schválení zákona vyslovili pouze dva senátoři ČSSD. Pokud Senát zákon odmítne, bude o jeho přijetí znovu rozhodovat Poslanecká sněmovna, která jej v prosinci schválila zejména hlasy poslanců ČSSD, KSČM a KDU-ČSL. Při novém hlasování tak bude záležet především na postoji Poslaneckého klubu KDU-ČSL.
České dráhy by měly být podle zákona rozděleny na státem vlastněnou stejnojmennou akciovou společnost – provozovatele železniční dopravy – a na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty jako vlastníka železniční infrastruktury.
Tyto dvě organizace by se pohybovaly v uzavřeném finančním prostředí, kde by jejich vzájemné platby nikdo neovlivňoval, zdůvodnil odmítnutí zákona místopředseda hospodářského výboru Robert Kolář z Unie svobody. Takový systém by byl podle senátora zbytečně drahý, musel by jej platit Státní fond dopravní infrastruktury a v konečné fázi pak daňoví poplatníci.
„Pokud České dráhy nemají být neustále závislé na dotacích ze státního rozpočtu, tak tam musí přijít soukromý kapitál. A ty soukromé investice tam nikdy nepřijdou, pokud budou mít České dráhy monopol,“ prohlásil Robert Kolář. Zákon je podle něj navíc v rozporu se směrnicemi Evropské unie, neboť neposkytuje dopravcům na železnici rovné podmínky.
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling naopak tvrdí, že přijetí zákona významně napomůže reformě drah. Předloha by v případě přijetí měla nabýt účinnosti dnem vyhlášení. Opozici se ve sněmovně nepodařilo prosadit, aby zákon nabyl účinnosti až v roce 2003 a nová vláda tak mohla v předloze ještě provést změny.
Letos poprvé ČD mohou očekávat plnou úhradu
za osobní dopravu
České dráhy jsou v posledních letech trvale vysoce ztrátové kvůli neuhrazeným nákladům na provoz osobní dopravy. Ty by měl hradit stát, který reguluje cenu jízdného na úrovni 30 procent nákladů. Předloni podnik vykázal ztrátu 4,8 miliardy Kč při státní dotaci 6,6 miliardy Kč. Za loňský rok dosáhne podle odhadů i přes dotaci státu 7,2 miliardy Kč nekrytá ztráta z osobní dopravy 6,2 miliardy Kč.
Letos by měl Českým drahám rozdíl mezi regulovaným jízdným a náklady na osobní dopravu, kterou ČD provozují ve veřejném zájmu, poprvé v plném rozsahu uhradit stát, jak mu to s účinností od začátku letošního roku ukládá nový zákon o drahách.
Úhrada ztráty z osobní dopravy byla loni v reálné hodnotě nejnižší od roku 1993. Zatímco před osmi lety dráhy dostaly 6,05 miliardy Kč, loni to bylo reálně jen 70 procent této částky. V letošním roce má podnik od státu dostat přibližně devět miliard Kč. Celkem stát českým drahám od roku 1993 neuhradil zhruba 38 miliard Kč. (čtk) 

spinner