29. ledna 2009
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na letošní rok počítá s tím, že na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury v majetku státu půjde
více než 83 miliard Kč. „To je ve srovnání s loňskem sice pokles o 3,75 miliardy, ale počítáme ještě s dalším navýšením rozpočtu o zhruba deset miliard Kč,“
řekl k tomu v rozhovoru pro Dopravní noviny ředitel SFDI (a nově i náměstek ministra dopravy) Gustáv Slamečka.
„Schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok je o něco nižší, než se původně plánovalo. Jaká je struktura letošních příjmů
fondu?“
„Především bych chtěl zdůraznit, že skutečný objem peněz, který máme každoročně k dispozici, je vždy trochu jiný, než s jakým počítá schválený rozpočet. Bylo
tomu tak loni a určitě to bude stejné i letos. Budeme mít k dispozici převody a úspory z předchozího roku a vrátí se nám finanční prostředky nahrazené u
některých projektů čerpáním evropských fondů. Loni jsme také vybrali více na elektronickém mýtu či dálničních kuponech…
Původní rozpočet na rok 2008 ve výši 87,8 miliardy Kč byl v průběhu roku navýšen na částku 101 miliard Kč, ze které bylo nakonec čerpáno 87,5 miliardy Kč. Na
letošní rok počítáme s celkovým rozpočtem fondu dopravy ve výši přes 83 miliard Kč, z toho tvoří 21,4 miliardy Kč daňové příjmy a příjmy za používání
dopravní infrastruktury (mýto, dálniční kupony), 15,25 miliardy Kč dotace ze státního rozpočtu a převod z výnosu z privatizovaného majetku, 36,4 miliardy na
projekty hrazené z evropských fondů a 10 miliard z úvěru od EIB na úhradu národního podílu u projektů z evropských fondů. Našimi nejdůležitějšími příjmy
zůstávají i nadále podíly z výnosů některých daní, poplatky za užívání dálnic a dotace ze státního rozpočtu. Naopak minulostí se už stává podíl na výnosech z
privatizovaného státního majetku.“
„Když hovoříte o příjmech SFDI z výnosů některých daní, čas od času se objeví myšlenka zvýšit podíl fondu zejména na výnosu ze spotřební daně z minerálních
olejů. Jaká je aktuální pravděpodobnost podobné změny?“
„To je spíše otázka politická. Pro fond dopravy není ani tak důležité, jakou formou peníze získá, jako to, zda je vůbec získá a v jakém objemu. Důležitá je
absolutní výše finančních prostředků, které do fondu každoročně přijdou.
Zastavení už rozestavěných staveb nebo třeba zpomalení tempa výstavby rozhodně nehrozí
Letos máme k dispozici zhruba 4,4 miliardy Kč z privatizace. Pro rok 2010 a 2011 je to už nula a my budeme potřebovat tyto příjmy někde nahradit. Pro nás
není důležité, zda se zvýší přímá dotace od státu nebo zda se zvýší podíl na spotřební dani.
Na druhou stranu je třeba říci, že zvýšení podílu na některé z daní nám stejně nedává jistotu, že se opravdu příjmy fondu zvýší. Například loni se nám
nepodařilo splnit plán výnosu ani u jedné ze dvou daní, naopak vyšší byl příjem z elektronického mýta a z prodeje dálničních kuponů.
Jsem ekonom a chápu, že si stát chce podržet nějaké daňové nástroje. Já jen potřebuji vědět dopředu, kolik bude mít fond k dispozici peněz, abychom podle
toho mohli naplánovat i výdaje.“
„Vy musíte na začátku roku počítat jen s těmi penězi, které máte aktuálně k dispozici. Pokud je to méně, než se původně plánovalo, nehrozí třeba zpomalení
výstavby některých projektů?“
„Zastavení už rozestavěných staveb nebo třeba zpomalení tempa výstavby rozhodně nehrozí. Zejména u projektů financovaných společně evropskými penězi máme
jejich financování zajištěno. Připouštím, že problematičtější situace je u projektů financovaných výhradně z národních zdrojů, ale žád-ná kritická situace
rozhodně nehrozí.“
„Jak jste sám řekl, loni se fondu dopravy nepodařilo zajistit plánované výnosy ani ze silniční daně, ani ze spotřební daně z minerálních olejů. Letos bude
vzhledem k vývoji na dopravním trhu situace ještě horší. Budete se snažit s vládou dohodnout případné výpadky těchto příjmů?“
„Zatím to není potřeba, uvidíme, jak se bude vyvíjet situace během roku. Myslíme si ale, že rozpočet fondu je postavený tak, že by k nějakým závažným
výpadkům v příjmech docházet nemělo.“
„Podle Ředitelství silnic a dálnic by celková síť českých dálnic a rychlostních komunikací měla mít kolem 2100 kilometrů, dnes je to zhruba polovina. Dá se
říci, kolik peněz by bylo potřeba na dokončení této základní sítě?
„Asi těžko přesně, to by bylo hádání z křišťálové koule. Odhad lze ale poměrně snadno spočítat. Pokud se dnes pohybujeme s cenou výstavby na úrovni zhruba
půl miliardy korun za kilometr podobné komunikace, prostým vynásobením této částky se dostaneme na úroveň stovek miliard korun. Dokončení této sítě je nad
časový rámec střednědobého výhledu SFDI, který je sestaven v horizontu do roku 2011. Nutno dodat, že dalších zhruba 100 miliard korun potřebujeme na
dobudování koridorové železniční infrastruktury.“
„Kdy bude při současném objemu finančních prostředků, které jsou k dispozici, páteřní síť dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů dokončena?“
„Pokud bychom měli každý rok k dispozici alespoň stejný objem finančních prostředků jako například letos, viděl bych jako reálný horizont rok 2016 u
železničních koridorů. Do tohoto roku se určitě nepodaří dokončit celou základní síť dálnic a rychlostních komunikací, významná část silniční páteřní
infrastruktury by ale hotova být mohla.“
Loni se nám nepodařilo splnit plán výnosu ani u jedné ze dvou daní, naopak vyšší byl příjem z elektronického mýta a z prodeje dálničních kuponů
„Jedna věc je stavět nové komunikace, druhá rekonstruovat stávající. Jak se vyvíjí objem peněz, pokud jde o rekonstrukce komunikací, zejména třeba mostů?“
„Rozpočet fondu na tyto účely jsme loni poměrně hodně posilovali. Jednali jsme se zástupci Ředitelství silnic a dálnic a zjišťovali jejich požadavky, které
jsme pak samozřejmě vzhledem k možnostem rozpočtu fondu dopravy museli krátit. I tak jde nyní na opravy komunikací více peněz než v minulosti. Bohužel
finančních prostředků není nikdy dost, a proto obecně nelze požadavky příjemců ni-kdy uspokojit. Pokud však vezmeme v úvahu absorpční možnosti České
republiky z hlediska připravenosti, stavebních kapacit a dalších omezení, lze považovat prostředky za dostatečné.“
„Fond dopravy je sice primárně určen na financování infrastruktury celostátního významu, nicméně v poslední době se snaží dostat se k penězům z fondu i
kraje. Co můžete udělat pro ně?
„Pravda je, že naší prioritou je financování výstavby dálnic, rychlostních silnic, železniční a vodní infrastruktury. I přes toto základní směřování rozpočtu
ale půjde letos například 100 milionů korun na regionální železniční tratě. Nepočítáme a ani nemůžeme počítat s finanční pomocí na údržbu regionální silniční
infrastruktury, která je ve vlastnictví krajů. Na druhou stranu se snažíme podle našich možností krajům s některými projekty pomáhat.“
„Jaké jsou vůbec letos priority fondu, pokud jde o výdaje?“
„Naše priority musíme rovnoměrně rozdělit mezi železnici a silnici. Na železnici jsou prioritou především koridory, a sice konkrétně modernizace III.
železničního koridoru mezi Prahou, Plzní a Chebem, respektive mezi Bohumínem a Jablůnkovem. Pokračuje také modernizace IV. koridoru mezi Prahou, Českými
Budějovicemi a česko-rakouskou hranicí. Celý I. koridor od hranic s Německem až na hranice se Slovenskem, respektive s Rakouskem, chceme vybavit
zabezpečovacím systémem ETCS a III. a IV. koridor vybavit zařízením GSM-R. Pokračovat bude také rekonstrukce některých železničních uzlů, jako je Praha,
Kolín, Sokolov či Kroměříž.“
Pokud jde o priority v oblasti silniční infrastruktury, tam půjde nejvíce peněz na dostavbu dálnic D47, D1 a D8, pokračovat bude výstavba pražského
silničního okruhu R1 a dálnice D3. Naší prioritou jsou samozřejmě také obchvaty měst, letos to budou zejména obchvaty Bohumína či Českého Těšína.“
Chceme se zasadit o to, abychom měli nějaký střednědobý výhled příjmů fondu, abychom podle toho mohli zahajovat stavby a abychom věděli několik let dopředu,
jaké budou příjmy fondu a kolik můžeme vynaložit
„Jaké jsou další plány fondu na letošní rok?“
„Především se chceme zasadit o to, abychom měli nějaký střednědobý výhled příjmů fondu, abychom podle toho mohli zahajovat stavby a abychom věděli několik
let dopředu, jaké budou příjmy fondu a kolik můžeme vynaložit. Musíme vědět, že pokud zařadíme nějakou stavbu do harmonogramu, budeme schopni ji v daném
termínu i profinancovat.“
Tomáš Johánek