29. září 2006
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by měl v příštím roce hospodařit s příjmy ve výši 71,6 miliardy Kč. Počítá s tím alespoň návrh rozpočtu fondu, který minulý týden schválila vláda premiéra Mirka Topolánka. Loni fond hospodařil s necelými 50 miliardami, letos by měl utratit zhruba 57 miliard Kč. Pokud by Poslaneckou sněmovnou prošel návrh rozpočtu Fondu dopravy ve vládou schváleném znění, mělo by jít příští rok 20 miliard Kč na výstavbu dálnic, sedm miliard na výstavbu rychlostních silnic a devět miliard na výstavbu silnic první třídy. Železnice by měla z rozpočtu získat zhruba deset miliard Kč. Celkem 150 milionů fond vyčlenil na výstavbu cyklostezek a 500 milionů na výstavbu vodních cest. „Pouze v případě, že se podaří na výstavbu dopravní infrastruktury uvolnit ročně minimálně kolem 50 miliard, budeme schopni splnit plán a postavit do roku 2009 zhruba 260 kilometrů nových dálnic,“ reagoval na vládní návrh rozpočtu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. Ten si zároveň stěžuje na průtahy při stavebním a územním řízení a špatnou legislativu při výstavbě dopravní infrastruktury. Letošní rozpočet fondu, který počítá s výdaji přesahujícími 57 miliard Kč, je výrazně vyšší než loni, kdy fond vyplatil 48,5 miliardy. Nově však letos fond financuje stavbu dálnice D47, kterou dosud hradilo ministerstvo dopravy. Na ni je vyčleněno v jeho rozpočtu přes pět miliard Kč. Výdaje do dopravní infrastruktury tak budou v letošním roce vyšší než loni. Stát by měl vynaložit během následujících tří let také zhruba 12 miliard Kč na opravy silnic první třídy a dálnic. Na větší část oprav získá peníze z úvěru od Evropské investiční banky, zbytek bude hradit fond dopravy. I tento program již schválila vláda. Ani tato částka však nezajistí provedení všech potřebných oprav. Podle návrhu programu se ale značně zlepší kvalita české silniční sítě. Peníze by měl stát rozdělit na jednotlivé správy a závody ŘSD v celé zemi. S opravami se počítá hlavně na silnicích R4, R6, R10 a R46. Sloužit však budou také na opravy části mostů, jež jsou v havarijním stavu. Hlavním úkolem nového ministra dopravy Aleše Řebíčka je podle jeho slov změna financování, která by pomohla k rychlejšímu budování silnic, železnic a především zlepšila komfort cestování. Pro dopravu by mělo být ročně k dispozici kolem 80 miliard Kč. „Dosavadní vláda získávala zdroje pro dopravní infrastrukturu především z privatizace státních podniků. Největší vlna privatizace však již proběhla. Proto nyní před ODS stojí zásadní úkol najít jiné zdroje financování,“ uvedl Aleš Řebíček. Jeho záměrem je také maximální využití jistých výnosů z dopravy a vstup soukromého kapitálu (v rámci projektů PPP) do procesu výstavby. I ministr průmyslu a obchodu Martin Říman považuje budování dopravní infrastruktury v ČR za jednu z klíčových priorit kabinetu. Podle jeho slov by bylo dokonce žádoucí, aby na dálnice a silnice šlo více peněz z Evropské unie, a to i na úkor jiných programů.
Tomáš Johánek