14. ledna 2013
Pravidla pro stanovování poplatků za užívání dálniční a silniční sítě, další liberalizace silniční nákladní dopravy, podpora alternativních paliv a reforma předpisů upravujících rozměry a povolené hmotnosti užitkových vozidel – takové jsou základní stavební prvky reformy silniční nákladní dopravy, kterou letos hodlá prosadit Evropská komise. Evropský dopravní komisař Siim Kallas její hlavní body prezentoval na prosincovém setkání svazu evropských výrobců automobilů ACEA v Bruselu.
Siim Kallas na setkání poněkud zmírnil dříve zcela nesmlouvavý postoj Evropské komise v otázce uvolňování kabotáže. „Odstranění stávajících restrikcí pro přístup na trh pomáhá podnikům šetřit pohonné hmoty a snižuje počet prázdných jízd,“ řekl. Současně však uvedl, že bude prosazovat zvýšení sociálních standardů a odstranění nedostatků v legislativě, které nahrávaly dopravcům využívajícím „levnou pracovní sílu“.
Také dodržování bezpečnostních personálních předpisů by se podle Siima Kallase mělo kontrolovat mnohem efektivněji než dosud. Evropská komise hodlá především lépe využívat možností, které nabízí technologie digitálních tachografů. Nové zapisovače jízd umožňují lepší kontrolu režimu jízdy a odpočinku.
V případě pohonných hmot se Siim Kallas vyslovil pro „dlouhodobou strategii postupného nahrazování fosilních paliv alternativními zdroji energie“. Evropská komise chce mimo jiné výrazně zvýšit počet čerpacích stanic pro dobíjení elektromobilů a tankování LPG. Zaří-zení by měla být standardizována tak, aby vozidla s alternativním pohonem mohla čerpat potřebnou energii na celém území Evropské unie.
Reforma rozměrů a povolených hmotností nahradí předpisy, které tuto oblast upravovaly od počátku 80. let minulého století. Návrhy, jejichž předložení Siim Kallas plánuje na první část roku, mají podpořit vývoj aerodynamičtějších nákladních automobilů. Evropská komise věří, že Evropský parlament nebude diskuse o zavedení delších těžkých silničních souprav na evropských silnicích zbytečně protahovat, uvedl komisař.