16. listopadu 2009
Mezinárodní silniční federace IRF na konci září prostřednictvím svého bruselského programového střediska (ERF – BPC IRF) vyzvala veřejný i soukromý sektor v evropských zemích, aby neprodleně zasedly ke společným jednáním s cílem naplnit naléhavý úkol a posílit investice do evropské dopravní infrastruktury. Na instituce Evropské unie současně naléhavě apelovala, aby zvýšily rozpočet na výstavbu nové a na zlepšování a obnovu stávající silniční infrastruktury.
Jako další žádoucí opatření zájmové sdružení podniků dopravního stavitelství navrhlo založení samo-statné Evropské silniční agentury, která by byla schopna řídit financování projektů na zlepšení silniční infrastruktury v celé Evropské unii. Za potřebné považuje i postupné propojování národních správců silniční infrastruktury na evropské úrovni v rámci panevropských struktur a pověření konkrétní osoby dohledem nad otázkami spojenými s bezpečností silniční dopravy v celé Evropské unii.
Příspěvek do diskuze nad novou Bílou knihou
Po Mezinárodní unii silniční dopravy IRU (viz DN 42/09) a dalších svazech se do stanovené uzávěrky – konce září – IRF tímto způsobem zapojila do diskuse nad dokumentem Budoucnost dopravy, v němž v červnu Evropská komise shrnula náměty na diskusi o dalším směrování dopravy na evropském kontinentu. Výsledkem připomínkového procesu by se měla v příštím roce stát nová Bílá kniha Evropské unie o dopravě.
Silniční federace Evropské unie, bruselské programové centrum Mezinárodní silniční federace, je nezisková organizace, která si klade za cíl koordinovat činnost svých členů a sloužit jako platforma pro dialog, získávání informací a výzkum v otázkách evropské silniční dopravy. „Protože doprava má přímý vliv na růst hospodářství, prosperitu a konkurenceschopnost, bude mít přijatá dopravní politika a strategie zásadní význam pro další hospodářský rozvoj všech evropských zemí,“ zdůraznila ve svém stanovisku. Sama se zavázala, že k tomu bude přispívat tak, že svede dohromady akcionáře ze soukromého i veřejného sektoru a bude sloužit jako motor inovací.
Správná dopravní politika
Z hlediska jejího negativního vlivu na životní prostředí a zdraví obyvatel na jedné straně, ale současně nepopiratelně pozitivního dopadu na hospodářský růst a blahobyt populace na straně druhé je podle IRF jednou z nejspornějších otázek dalšího udržitelného rozvoje Evropské unie budoucí role silniční dopravy.
Správná dopravní politika musí vycházet ze správné a nestranné analýzy faktů a čísel, uvedla IRF. „A dopravní politika zaměřená na případné omezování silniční dopravy nebo její úplné vymýcení je namířena proti současným 73 procentům celkové nákladní dopravy a 91 procentům osobní dopravy na kontinentu a představuje ohrožení pro 5,3 procenta všech evropských pracovních míst,“ dodala. Současně ocenila, že Evropská komise hledá jiné nástroje na podporu ekologičtější dopravy, mezi něž patří například optimalizované využívání všech dopravních módů a lepší sdílení silniční infrastruktury mezi osobními a nákladními vozidly.
Na doplnění těchto opatření doporučuje IRF se zaměřit i na vlastní dopravní infrastrukturu, která zatím představuje „nedoceněnou příležitost pro úspory energie“. Důrazně se přimlouvá za to, aby se dále neodkládaly potřebné investice do infrastruktury, které přinesou omezení dopravních kongescí a s nimi spojených emisí CO2. Výsledkem nové dopravní politiky by měla být trvale udržitelná síť silničních komunikací. IRF definuje silniční komunikace jako udržitelné, pokud jsou díky efektivnímu plánování, návrhu, konstrukci, provozu, údržbě a obnově schopné během svého životního cyklu efektivně využívat zdroje, poskytovat lepší dopravní výkon, respektují životní prostředí a umožňují řadu socioekonomických služeb.
V zájmu dosažení všech environmentálních cílů organizace Evropské komisi doporučila, aby se pokusila vytvořit nástroj na hodnověrné hodnocení výkonnosti jednotlivých dopravních oborů, který by umožnil spravedlivě srovnávat jejich ekologické a společenské dopady. Pokud jde o silniční infrastrukturu, Evropská komise by měla přijmout metodologii auditu environmentálních parametrů silničních projektů v celé délce životnosti navrhovaných komunikací, včetně jejich dopadu na snížení spotřeby pohonných hmot. Pro tento účel by podle jejího názoru bylo vhodné sestavit pracovní orgán evropských odborníků na životní prostředí a silniční infrastrukturu.
Inteligentní dopravní systémy
Kongesce, bezpečnost dopravy a ekologická stopa oboru vyžadují kombinaci zásadních inovačních řešení a drobného, postupného zlepšování infrastruktury, uvedla dále IRF. Pro dosažení tohoto cíle podle ní budou hrát zcela zásadní roli i inteligentní dopravní systémy. Aplikace ITS mají velmi široký záběr a bouřlivě se rozvíjejí ve všech dopravních oborech. Další revoluční impulz jim dodá zprovoznění evropského systému Galileo. Pro urychlení integrace vyzrálých ITS aplikací do celého dopravního systému a posílení výzkumných aktivit na tomto poli je však ještě nutné mnohé učinit, zdůraznilo ve svém stanovisku bruselské programové centrum Mezinárodní silniční federace.
(spa)