28. srpna 2008
S výhodami, které dopravcům i odesílatelům přináší provoz tzv. obřích souprav, se v červenci mohli seznámit i čeští zájemci. Dvoudenní prezentaci silničních vlaků pro ně v Kolíně-Ovčárech zorganizovala společnost NYK Logistics ve spolupráci s firmou Hesti, importérem přípojných vozidel Krone.
Soupravy o délce 25,25 metru a delší podle zástupců obou firem představují efektivní řešení pro snížení nákladů a minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí při zachování rozvoje hospodářství. Za jednu z výhod tohoto v českých podmínkách nového řešení, které umožňuje nahradit tři vozidla dvěma, případně dvě jedním (v závislosti na použité technice), považují mimo jiné to, že pro provoz silničních vlaků nejsou nutné další investice. I v tomto režimu lze využít stávající vozidla doplněná spojovacím zařízením na návěsu a podvozkem pod návěs (tzv. Dolly).
Délka soupravy je podle Radka Vacka ze společnosti NYK Logistics jediným rozměrem, který lze za stávajících podmínek rozšířit. Maximální výška čtyři metry je v České republice i ve střední Evropě limitována charakterem mostů a podjezdů. Šířka vozidel je zase dána šířkou komunikací, a její zvětšování by navíc představovalo nejnákladnější řešení. „Délka je tak jediná, a navíc již prověřená možnost v severní Evropě,“ uvedl Radek Vacek. „Rozhodně nechceme překračovat povolené hmotnosti. Díky tomu, že delší soupravy mají více náprav, zatížení na jednotlivé nápravy se snižuje. A kromě toho naším cílem je dopravovat na jedné soupravě větší objem, nikoli zboží o větší hmotnosti,“ dodal.
Větší délka není na úkor ovladatelnosti
NYK Logistics se ve spolupráci s firmami Krone a Hesti snaží prosadit, aby na českých komunikacích byl povolen provoz souprav o délce 25,25 metru a ještě delších. „Maximální možná délka soupravy je 31 metrů, která zároveň představuje optimální kombinaci vozidel. Rovněž takto dlouhá souprava je snadno ovladatelná a lze s ní bez problému projet i kruhovými objezdy,“ uvedl Radek Vacek. Návštěvníci areálu NYK Logistics v Kolíně-Ovčárech se mohli seznámit s různými kombinacemi tažného vozidla a přípojných vozidel, které jsou možné i se stávající technikou Krone. Buď lze propojit nákladní vozidlo s nástavbou s podvozkem Dolly a meganávěsem Low Deck, nebo tahač s návěsem a přívěsem. Pomocí podvozku Dolly lze spřáhnout i dva návěsy. Součástí prezentace bylo i technicky zajímavé, v Evropě však nepoužívané spojení tří vozidel – i tato kombinace byla schopna bezpečně projet nedalekým kruhovým objezdem.
Výhoda kombinací různých vozidel spočívá v tom, že náklad lze na méně přístupném místě naložit na standardní vozidlo a dopravit do logistického centra, kde se jednotlivá vozidla zkompletují do obří soupravy. Po příjezdu do dalšího logistického centra lze vozidla opět rozpojit a dopravit do místa určení opět pomocí standardních souprav. „Je zřejmé, že se jedná o řešení vhodné zejména pro dopravu na větší vzdálenosti,“ uvedl Radek Vacek.
(lan)