14. srpna 2008
Situace menších firem v oboru silniční dopravy je podle profesního sdružení Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) velmi vážná. „Nedojde-li po schůzce dopravců s premiérem Mirkem Topolánkem k určitému zlepšení, mnohým z nich hrozí, že skončí s podnikáním,“ uvedl minulý týden první místopředseda SAČM dr. Lubomír Ondroušek.
Neuspokojivým stavem v silniční dopravě se výkonný výbor SAČM podle Lubomíra Ondrouška zabývá již delší dobu. S cílem dosáhnout určitého zlepšení sdružení oslovilo i ministra financí Miroslava Kalouska, ministra dopravy Aleše Řebíčka a premiéra Mirka Topolánka. „Dne 12. července jsme se pak zúčastnili krizového jednání autodopravců v Praze a později i dalších jednání spolu s organizátory uvedeného setkání. Naše stanovisko je obdobné jako závěry těchto jednání,“ zrekapituloval dosavadní vývoj Lubomír Ondroušek.
SAČM podle něj pokládá stávající páteční zákazy jízd kamionů stejně jako snahy o jejich rozšíření na celý rok za neopodstatněné. Požaduje vracení části spotřební daně z motorové nafty zpět autodopravcům a je pro možnost uplatňování slev na mýtném. Co se týče stanovení termínu přijetí eura v České republice, SAČM si uvědomuje, že se jedná o dlouhodobější politickou záležitost, uvedl Lubomír Ondroušek.
Náklady rostou, příjmy klesají
Cena nafty v posledních měsících výrazně vzrostla a zároveň dále posilovala česká měna vůči euru. Důsledkem jsou pro dopravce nižší příjmy, ale zároveň i vyšší výdaje. „Celá řada firem má velké potíže a některé z nich i končí,“ zdůraznil Lubomír Ondroušek. Nepříznivou situaci pro malé dopravce představitel SAČM dokumentoval na službách, které jim nabízí servisní organizace společenství – Transcentrum, a. s. „Čerpání pohonných hmot na stanici, kterou Transcentrum provozuje, se snižuje a platby se i od seriózních firem opožďují. Je zřejmé, že mnozí dopravci doslova ,melou z posledního‘,“ řekl.
„Závažnost situace lze doložit i na další službě, kterou firmám nabízíme v pojištění finanční způsobilosti. U malých a středních firem nyní evidujeme oproti stejnému období v roce 2007 o sto procent více neplatičů. A to se jedná o seriózní firmy – je zřejmé, že mají stěží jen na mzdy řidičů a na naftu. Navíc do 31. července o zprostředkování finanční způsobilosti u nás zažádalo o padesát procent dopravců méně než před rokem. A nemyslím si, že je to proto, že mají nyní tak vysoké příjmy, že naše služby již nepotřebují. Spíše to vypadá tak, že budou fungovat ještě dva tři měsíce a skončí,“ řekl dále Lubomír Ondroušek. „Samozřejmě celou situaci autodopravcům zhoršují stále velmi dlouhé doby splatnosti faktur (60 až 120 dní) – a přitom většinu plateb musí platit okamžitě. V tomto směru naše společenství zavedlo faktoringový systém pro malé a střední autodopravce, který jim pomůže vylepšit v současné době jejich cash flow,“ dodal Lubomír Ondroušek.
Čeká se na jednání s premiérem
Malí dopravci podle Lubomíra Ondrouška napjatě čekají, jak dopadne jednání zástupců silničních dopravců s premiérem Mirkem Topolánkem, které se má uskutečnit třetí srpnový týden. „Pokud se nepodaří prosadit, že se jim alespoň část nákladů vrátí zpět, s největší pravděpodobností skončí,“ upozornil Lubomír Ondroušek.
Na druhé straně však Lubomír Ondroušek připustil, že konsolidace v oboru je zřejmě nevyhnutelná. Nelze si dělat iluze o tom, že malí dopravci, kteří nebudou schopni obstát v tvrdém konkurenčním prostředí, budou na trhu donekonečna. „I naši zahraniční kolegové, se kterými jsme o našich těžkostech hovořili, nás upozornili, že to je zákon kapitalismu – ten, kdo nedokáže přenést své náklady do cen, nemůže přežít. A naopak ten, který obstojí, bude moci své služby nabízet za ekonomicky reálné ceny,“ uzavřel Lubomír Ondroušek.
Milan Frydryšek