1. října 2012
Sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR vyzval minulý týden během Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně vládu, aby zastavila pokračující propad konkurenceschopnosti České republiky. Od roku 2009 se totiž ČR v mezinárodním srovnání propadla z 31. místa na 39. příčku, zaznělo na sněmu, kterého se účastnilo 400 zástupců podnikatelů, desítky hostů a sedm členů vlády v čele s premiérem Petrem Nečasem.
„Zatímco vlastníci a manažeři prokazují neuvěřitelné schopnosti zvládat současné problémy, státní a veřejná správa zůstává nadále koulí na noze našeho podnikání. Podnikatelské prostředí se nelepší, administrativa je nadále složitá a neprovázaná a na všech stupních je korupcí prolezlá byrokracie,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Ve svém projevu hovořil také o nedostatcích v dopravní infrastruktuře. „Bez infrastruktury přece nemůže průmysl fungovat. Dobrá provázaná a prosíťovaná infrastruktura plus doprava a logistika je základem, aby průmysl mohl konkurenčně růst. My bohužel nemáme prosíťovaného skoro nic,“ uvedl Jaroslav Hanák. Zmínil rovněž situaci na ministerstvu dopravy, kde se „za 36 měsíců vystřídalo šest ministrů a téměř dvacet náměstků“. Jaroslav Hanák dále poznamenal, že podnikatelé nezpochybňují klíčový význam stability státního rozpočtu, ovšem cesta zvyšování daní, slabý tah při zefektivnění, zeštíhlení a zlevnění institucí a nedostatek průmyslových opatření není nastaven tím správným směrem. Podle prezidenta svazu je třeba oprášit Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti ČR, která byla prodiskutována, zpracována a je připravena k implementaci.
Svaz na jedné straně oceňuje snahy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR posílit podporu exportu, na druhé straně zaměstnavatelé nepříznivě vnímají nedostatečnou spolupráci mezi resortem zahraničních věcí a ministerstvem průmyslu a obchodu. Tématem vrcholné diskusní platformy mezi podnikateli a vládou bylo také technické vzdělávání a jeho podpora. Podle Jaroslava Hanáka průmyslu hrozí takřka kolaps, pokud během příštích pěti či deseti let nebude školský systém nastaven tak, aby se na trh práce dostávali aktuálně potřební technicky vzdělaní pracovníci. „Národ Komenského by se měl stydět za to, jak hluboko jsme klesli ve výuce matematiky,“ posteskl si Jaroslav Hanák. Současně naznačil, že mezi zástupci svazu a ministerstvem školství a ministerstvem obchodu a průmyslu panuje shoda v nutnosti podpory technického vzdělávání a je viditelná snaha. Prezident svazu podtrhl také význam českého modelu tzv. kurzarbeitu, kdy ve firmách za jasně daných kritérií budou vzděláváni pracovníci. K výzkumu, vývoji a inovacím a jejich financování uvedl, že je třeba lépe hospodařit. „Musíme vyhodnocovat efektivnost. Proto budeme bojovat za výraznou podporu aplikovaného výzkumu,“ uvedl Jaroslav Hanák.
Svaz průmyslu a dopravy ČR je největším zaměstnavatelským svazem v zemi. Posláním této dobrovolné nestátní organizace, nezávislé na vládě, politických stranách a odborech, je ovlivňovat hospodářskou a sociální politiku vlády a působit na vytváření optimálních podmínek pro podnikání. Hájí zájmy zaměstnavatelů v evropských a mezinárodních organizacích, zejména jako člen vlivného evropského svazu zaměstnavatelů BusinessEurope.
(pat)