Španělsko

Španělsko zařadí mezi priority železnici a příbřežní plavbu

Španělská vláda chce z železniční nákladní dopravy a příbřežní plavby v příštích měsících učinit jádro své dopravní a logistické politiky. Za změnou priorit stojí především přetrvávající intenzivní tlak ze strany španělských oborových svazů. Také spediční a logistické podniky vládu prostřednictvím svých sdružení důrazně varovaly před zhoršující se situací v odvětví, potýkajícím se především s vysokými cenami pohonných hmot a také s pětiprocentní inflací.

Odpůrcům silniční nákladní dopravy se nelíbí, že ve Španělsku zatím připadají na železnici pouhá dvě procenta z celkového přepraveného objemu zboží. Liberalizace železničního trhu byla přitom zahájena již před třemi lety. Kombinovaná doprava silnice/železnice zaznamenala v loňském roce kvůli rostoucím výdajům na pohonné hmoty dokonce pokles – o osm procent.

„Situace je skutečně alarmující,“ řekl předseda představenstva španělského operátora kombinované dopravy Combiberia José Ramón Obeso. Stejný názor stále častěji zaznívá i od ostatních představitelů podniků dopravního sektoru. Několik tisíc řidičů kamionů již přistoupilo ke stávce – a zdá se, že byla úspěšná. Ministerstva hospodářství, financí a dopravy jsou pod stále větším tlakem. Vláda se snaží odvětví pomoci nejen daňovými úlevami, ale také celkovou změnou dopravní politiky.

Vedle podpory nových spojů příbřežní plavby má nyní nejvýznamnější pozici v investičních a strategických rozvojových plánech železniční nákladní doprava. Jako první krok připravují vládnoucí socialisté oddělení nákladní složky Renfe Mercancías od mateřského státního železničního podniku. U odborů však snaha kabinetu naráží na rozhodný odpor. Experti se víceméně shodují na tom, že na španělském železničním trhu má šanci na rentabilní a efektivní provoz pouze velký podnik. Celý dopravní sektor očekává, že Renfe Mercancías budou ve středně- až dlouhodobém horizontu nakonec zprivatizovány. „Bylo by to logické a také jediné správné,“ řekl ředitel operátora Spainrail Santiago Navarro. „Máme jedinou výhradu: totiž že to vše trvá tak dlouho,“ dodal prezident svazu silniční nákladní dopravy Astic Pere Padrosa.

Myšlenka na odstátnění železničního podniku je stará minimálně pět let, ale zejména železniční odbory se k tomuto kroku stavějí krajně odmítavě. Evropská komise přitom Španělsko opakovaně kritizuje za nedůslednou liberalizaci železničního trhu. Společně s Irskem je Španělsko na samém konci seznamu zemí Evropské unie v přepravené tonáži po železnici na jednoho obyvatele (viz tabulku).

n

spinner