21. března 2012
PRAHA 20.3. – Součástí 9. evropského nákladního železničního koridoru bude nově i trať mezi Prahou, Českou Třebovou, Hranicemi na Moravě, Půchovem, Žilinou a Košicemi. Evropskou prioritou bude i silniční spojení České republiky a Slovenska prostřednictvím rychlostních komunikací R49/R6, které spojí Hulín a Půchov. Po rozšířeném setkání ministrů dopravy visegrádské čtyřky a komisaře pro dopravu EK to uvedl český ministr dopravy Pavel Dobeš. Revizi TEN-T mají ve čtvrtek schvalovat evropští ministři dopravy.
Podle Pavla Dobeše chce Česká republika mezi prioritní evropské stavby prosadit i železniční a silniční spojení mezi Prahou a Lincem, přeshraniční úsek Ústí nad Labem – Drážďany, modernizaci železničního spojení Břeclav – Vídeň na vyšší rychlost a prosazuje i zařazení tzv. severní trasy propojující Prahu, Brno a Ostravu přes R35 a R43 místo současné jižní varianty D1. Podle komisaře pro dopravu Siima Kallase ministři probírali i možnost vzniku nového finančního nástroje pro propojení Evropy pod označením CEF. Ten by měl sloužit k financování přeshraničních projektů v oblasti dopravy, energetiky a informačních technologií. Evropská komise navrhuje přesunout do CEF na dopravní projekty deset miliard eur z kohezních fondů.
Česko se zatím k projektu CEF staví opatrně, protože počítá s jinými pravidly, než platí pro čerpání z kohezních fondů, a také není jasné, že se dostane i na stavby v tuzemsku. Jednotlivé země by mohly čerpat dotace až do 2,5 procenta HDP, což by znamenalo pokles rámce pro evropské peníze ze současných 145 na zhruba 100 miliard Kč. CEF by měl být podle polského ministra dopravy Slawomira Nowaka hlavním tématem během polského předsednictví V4 v oblasti dopravy.
Vzhledem k tomu, že se tento čtvrtek koná Rada ministrů dopravy EU v Bruselu, využil komisař a přítomní ministři i čas pro diskuzi ohledně problematiky TEN-T. Ta bude právě jedním z hlavních témat nadcházející čtvrteční schůzky. Obecným cílem návrhu nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T EK je vytvořit a rozvinout komplexní TEN-T. „Zásadní je, že se nad tímto návrhem dnes našel finální kompromis, který by měli ministři schválit právě na čtvrteční Radě ministrů dopravy EU v Bruselu,“ uvedl ministr Dobeš.