Železniční koridor

Stát poskytne záruku na úvěr k financování I. železničního koridoru

Poslanecká sněmovna minulý týden v prvním čtení schválila vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru k financování modernizace tranzitního železničního koridoru Děčín-Praha-Břeclav. Zákon počítá se státní zárukou na 46 miliónů € (asi 1,57 miliardy Kč).
Česká republika má podle předlohy poskytnout státní záruku bance Kreditanstalt für Wiederaufbau se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem na zajištění úvěru, který banka poskytne Českým drahám.
K 31. srpnu loňského roku bylo z celkové délky I. tranzitního železničního koridoru Děčín-Praha-Břeclav určené k modernizaci dokončeno 259,1 kilometru, což představuje 67 procent. V současnosti je rozestavěno 84,5 kilometru koridoru.
Stát se zaručí i za nákup pantografů
Sněmovna minulý týden rovněž schválila záruku státu za úvěr 930 miliónů Kč na nákup elektrických příměstských jednotek, tzv. pantografů, pro České dráhy. Tuto předlohu ovšem ještě musí projednat Senát a podepsat prezident republiky.
Dráhy by měly letos získat pět třívozových příměstských jednotek z ČKD Vagonka. Nové soupravy postupně nahrazují zastaralé pantografy. Impulsem pro stát při hledání možnosti financování bylo mimo jiné ohrožení zaměstnanosti ve Vagonce a nedostatek vozidel pro dopravní obsluhu v parku ČD.
České dráhy letos plánují investovat do modernizace vozového parku a nákupu nových lokomotiv a vagónů 1,68 miliardy Kč, tedy o 28 procent více než loni. Lounské strojírny však uzavřely v letošním roce kontrakt na opravu železničních vozů pro České dráhy pouze za 114 miliónů Kč, což představuje meziročně více než poloviční pokles prací. Po-dle ředitele firmy Jana Vaice navíc ČD dluží Lounským strojírnám za loňský rok 70 miliónů Kč. „Současná situace si vyžádá odchod 250 z celkem 870 pracovníků,“ prohlásil Jan Vaic minulý týden před členy hospodářského výboru Senátu.
Dopravci úvěrují ČD 800 milióny Kč
Dopravci podle něj dlouhodobě úvěrují České dráhy asi 800 milióny Kč. „Tento stav je nadále neudržitelný. Očekáváme proto jasné stanovisko státních orgánů k připravované transformaci Českých drah. Dosud není jasné, jakým způsobem bude dopravce v budoucnu financován, což přináší nejistotu a obavu o přežití firmy,“ uvedl. Za problém označil vysokou zadluženost státního podniku i předseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Milan Balabán. Částečné řešení by podle něj měla přinést transformace Českých drah.
(čtk) 

spinner