14. února 2002
Poslanecká sněmovna minulý týden v prvním čtení schválila vládní
návrh zákona o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru
k financování modernizace tranzitního železničního koridoru
Děčín-Praha-Břeclav. Zákon počítá se státní zárukou na 46 miliónů
€ (asi 1,57 miliardy Kč).
Česká republika má podle předlohy poskytnout státní záruku bance
Kreditanstalt für Wiederaufbau se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem na
zajištění úvěru, který banka poskytne Českým drahám.
K 31. srpnu loňského roku bylo z celkové délky I. tranzitního
železničního koridoru Děčín-Praha-Břeclav určené k modernizaci
dokončeno 259,1 kilometru, což představuje 67 procent. V současnosti je
rozestavěno 84,5 kilometru koridoru.
Stát se zaručí i za nákup pantografů
Sněmovna minulý týden rovněž schválila záruku státu za úvěr
930 miliónů Kč na nákup elektrických příměstských jednotek, tzv.
pantografů, pro České dráhy. Tuto předlohu ovšem ještě musí projednat
Senát a podepsat prezident republiky.
Dráhy by měly letos získat pět třívozových příměstských jednotek
z ČKD Vagonka. Nové soupravy postupně nahrazují zastaralé pantografy.
Impulsem pro stát při hledání možnosti financování bylo mimo jiné
ohrožení zaměstnanosti ve Vagonce a nedostatek vozidel pro dopravní obsluhu
v parku ČD.
České dráhy letos plánují investovat do modernizace vozového parku a
nákupu nových lokomotiv a vagónů 1,68 miliardy Kč, tedy o 28 procent
více než loni. Lounské strojírny však uzavřely v letošním roce kontrakt
na opravu železničních vozů pro České dráhy pouze za 114 miliónů Kč,
což představuje meziročně více než poloviční pokles prací. Po-dle
ředitele firmy Jana Vaice navíc ČD dluží Lounským strojírnám za loňský
rok 70 miliónů Kč. „Současná situace si vyžádá odchod 250 z celkem
870 pracovníků,“ prohlásil Jan Vaic minulý týden před členy
hospodářského výboru Senátu.
Dopravci úvěrují ČD 800 milióny Kč
Dopravci podle něj dlouhodobě úvěrují České dráhy asi 800 milióny Kč.
„Tento stav je nadále neudržitelný. Očekáváme proto jasné stanovisko
státních orgánů k připravované transformaci Českých drah. Dosud není
jasné, jakým způsobem bude dopravce v budoucnu financován, což přináší
nejistotu a obavu o přežití firmy,“ uvedl. Za problém označil vysokou
zadluženost státního podniku i předseda hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny Milan Balabán. Částečné řešení by podle něj měla
přinést transformace Českých drah.
(čtk)