16. března 2013
Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již učinily první kroky v zájmu zajištění konkurenceschopného systému přepravy vozových zásilek po železnici. Od 1. března se systém rozšíří o další přepravy a zároveň se zvýší sleva za dopravní cestu pro tuto kategorii vlaků z dnešních 15 na 55 procent.
„Cílem je otevřít tento segment nákladní dopravy konkurenci, zlevnit všem dopravcům jeho provozování a zabránit rozsáhlému přesunu zboží z kolejí na silnice,“ oznámil minulý týden na tiskové konferenci v Praze ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Stát podle něj od tohoto podpůrného kroku očekává zvýšení motivace pro používání ekologičtějšího druhu dopravy a také uvolnění přetížené a poničené krajské silniční infrastruktury od přetížených kamionů. „Společně se SŽDC tímto rozhodnutím motivujeme soukromé dopravce, aby se i oni zapojili do boje o udržení převáženého zboží na železnici,“ řekl Zbyněk Stanjura.
Konkurenceschopnost vůči silniční dopravě
Změny dále nastanou v samotném systému přepravy jednotlivých vozových zásilek po železnici. Od 1. března do něj budou patřit nejen manipulační a vlečkové vlaky, ale také skupinové nákladní vlaky s manipulací i mimo vlakotvorné stanice, vnitrostátní relační vlaky mezi vybranými vlakotvornými stanicemi a s výjimkou tranzitujících vlaků také mezinárodní relační vlaky, které se rozestavují nebo sestavují z jednotlivých vozových zásilek. Rozšířená přeprava jednotlivých vozových zásilek po železnici by měla přispět k její vyšší konkurence-schopnosti vůči kamionové dopravě. Ročně se dosud v rámci jednotlivých vozových zásilek po železnici přepravuje zhruba 30 milionů tun zboží a materiálů.
Stát nezaplatí nic navíc
Snížení cen za železniční dopravní cestu půjde na vrub SŽDC, která spravuje koleje. „Žádné prostředky pro pokrytí této ztráty SŽDC ze státního rozpočtu nedostane,“ zdůraznil Zbyněk Stanjura. SŽDC předpokládá, že zavedení vyšší slevy se v rozpočtu státní organizace projeví propadem ve výši zhruba 200 až 300 milionů Kč. Zdroje na pokrytí takového výpadku příjmů bude SŽDC podle svého mluvčího Jakuba Ptačinského hledat ve vlastním rozpočtu. Přestože ministerstvo dopravy důsledně popírá, že se změnou cen za železniční infrastrukturu snaží podpořit národního dopravce, železniční odboráři tento krok vnímají právě jako opatření pro záchranu ČD Cargo, které se v současnosti potýká s ekonomickými potížemi.
Podle předsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslava Pejši je však pravděpodobné, že se jednotlivé zásilky po slevě stanou zajímavé i pro některé další dopravce než jen pro ČD Cargo. Už v průběhu několika málo měsíců by se podle něj mělo ukázat, kolik vozových zásilek se podaří udržet na železnici a jakou část z nich bude provozovat ČD Cargo a jakou další dopravci. SŽDC tvrdí, že už jí někteří z nich naznačili, že by se do segmentu jednotlivých vozových zásilek rádi zapojili.
Chovanec: polovičaté řešení
Zavedení vyšších slev kritizoval stínový ministr za ČSSD a hejtman Plzeňského Kraje Milan Chovanec. Podle něj jde o polovičaté řešení, které nákladnímu dopravci nepomůže, a které navíc zhorší financování SŽDC. Navržené řešení se nelíbí ani soukromému dopravci AWT. „Podpora přes nižší poplatek za železniční cestu je podle našeho názoru nesystémový krok, který ohýbá konkurenční prostředí. Jakkoliv je deklarována podpora vybraného produktu, je očividné, že v ČR tento produkt využívá téměř výhradně státní společnost ČD Cargo,“ prohlásil ředitel komunikace AWT Petr Jonák.
Podle jeho slov by české nákladní železnici nejvíce prospělo snížení základní výše poplatku, který je nejvyšší ve střední a východní Evropě a tvoří až 55 procent celkových nákladů na dopravu. „Nezbytné je rovněž řešit kapacitu dráhy – nákladní doprava dnes tuzemskou železniční síť financuje ze dvou třetin, ale může využívat jen zbytky kapacity,“ dodal Petr Jonák.
Tomáš Johánek