12. října 2006
V oblasti kontrol a státního odborného dozoru (SOD) zaznamenala Česká republika v uplynulém roce výrazný posun, a to jak co do kvantity, tak i do kvality. V rozhovoru pro Dopravní noviny to minulý týden uvedl ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Ladislav Němec. Ministerstvo dopravy letos Evropské komisi poprvé nahlašovalo počty provedených kontrol. Česká republika podle Ladislava Němce bezezbytku plní požadavky stanovené předpisy Evropské unie, a v některých ukazatelích je dokonce výrazně převyšuje. „Zde je třeba podtrhnout aktivitu všech kontrolních složek od dopravních úřadů přes policii, celní správu až po podporu jejich činnosti ze strany mobilních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD),“ uvedl. Během loňského roku provedly dopravní úřady krajů celkem 3687 akcí státního odborného dozoru, o 365 (10,9 procenta) více než v roce 2004. Z toho se v celkem 1433 případech jednalo o dohlídky v provozovnách podniků. Bylo jich o jedno procento více než v roce 2004 a na celkovém počtu provedených akcí státního odborného dozoru se podílely 38,9 procenta. Zbývajících 61,1 procenta představovaly silniční kontroly s celkovým počtem 2254 akcí (meziročně +18,4 procenta). Při celkem 1433 provedených dohlídkách v provozovnách podniků státní odborný dozor podle Ladislava Němce v roce 2005 evidoval 393 dohlídek (27,4 procenta) se zjištěnou závadou. Ve srovnání s rokem 2004 se tak počet dohlídek se závadou snížil zhruba o 36,1 procenta. V roce 2005 příslušné orgány krajů provedly celkem 2254 silničních kontrolních akcí, což bylo podle statistiky ministerstva dopravy o 351 (18,4 procenta) více než v roce 2004. Do tohoto počtu nebyla zahrnuta data z kontrol, které provedly celní orgány a Policie ČR. Co se týče zjištěných závad, přestupků a porušování předpisů, nejčastějšími třemi nedostatky podle Ladislava Němce bylo: l nezajištění dodržování stanovené doby řízení vozidla, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku při práci řidičů; l ve vozidle chybějící záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku v případech, že dopravce je povinen jej vést, a l nesprávné označení vozidla. Cíl: sjednotit a zkvalitnit kontrolní postupy Aktuálním cílem v oblasti kontrol je podle Ladislava Němce nejen plnění předepsaného počtu kontrol, ale především sjednocování kontrolních postupů napříč kontrolními složkami a jejich další zkvalitnění. Toho lze podle něj dosáhnout zvýšením počtu specialistů zabývajících se výhradně silničními kontrolami v jednotlivých kontrolních složkách. Ke zvýšení kvality kontrol a zlepšení výměny informací mezi kontrolními složkami přispěl i Twinning Light projekt „Další rozvoj systému kontroly vzorků látek při přepravě nebezpečných věcí včetně odebírání vzorků“, který byl úspěšně ukončen letos v červnu podpisem závěrečné zprávy (viz DN 31/06). Projekt připravilo Ministerstvo dopravy ČR společně s Ministerstvem pro dopravu, stavebnictví a rozvoj měst Německé spolkové republiky a podíleli se na něm i zástupci Policie ČR, Celní správy, krajských úřadů a CSPSD. Ke sjednocení postupů přispívají také součinnostní kontrolní republikové akce státního odborného dozoru, které organizuje ministerstvo dopravy. Tyto akce se podle Ladislava Němce konají pravidelně jedenkrát až dvakrát měsíčně za účasti Policie ČR, Celní správy, mobilních jednotek CSPSD a Cizinecké policie. „Vytvoření kontrolních skupin složených ze zástupců jednotlivých složek pomáhá nejen sjednocovat postupy, ale usnadňuje i výměnu informací z jejich samostatné činnosti. Takovéto kontroly navíc umožňují komplexní kontrolu vozidel a osádek, tedy dodržování předpisů i z jiných oblastí, než je doprava. Jen v letošním roce bylo při těchto akcích zkontrolováno již více než šest tisíc nákladních vozidel a autobusů,“ uvedl Ladislav Němec.
(ln)