28. února 2002
Výkonný výbor Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) dospěl
na svém únorovém zasedání k názoru, že příslušné státní orgány
ČR by měly přehodnotit svůj pohled na silniční dopravu, zvláště pak na
dopravu vnitrostátní. „V opačném případě nejde vyloučit postupnou až
systematickou likvidaci českých autodopravců před vstupem do Evropské
unie,“ konstatovali členové výboru po diskusi, při níž posoudili
současnou situaci zejména malých a středních autodopravců v souvislosti
s plněním závěrů tzv. devítibodové dohody.
Dohoda, kterou dopravci uzavřeli v listopadu roku 2000 s premiérem Milošem
Zemanem, podle SAČM vycházela z návrhu Sdružení ČESMAD Bohemia a Svazu
průmyslu a dopravy ČR (SPD ČR), který byl vládě předložen bez
předběžného projednání s dalšími účastníky jednání. Jedním
z hlavních bodů tohoto návrhu byla úprava osvobození od silniční daně
u vozidel Euro 3 a snížení této daně u vozidel Euro 2 o 50 procent.
Návrh podle SAČM rovněž obsahoval její zvýšení o 15 procent pro
vozidla splňující standard Euro 0 a horší.
Bez ohledu na tuto dohodu parlament nakonec schválil novelu zákona
o silniční dani, v němž daň pro ekologicky šetrná vozidla nebyla podle
požadavku Sdružení ČESMAD Bohemia a SPD ČR změněna, zatímco silniční
daň pro vozidla splňující standard Euro 0 a horší byla o navrhovaných
15 procent navýšena. Kvůli těmto a dalším opatřením – například
profesním zkouškám – se podmínky pro dopravce nezlepšily, ale naopak
zhoršily, zdůraznil výkonný výbor SAČM na svém jednání.
Na závěr zasedání se výkonný výbor SAČM rozhodl vyzvat profesní svazy
v silniční dopravě, které se v roce 2000 zúčastnily jednání
s vládou ČR, ke společnému vyhodnocení závěrů a výsledků
devítibodové dohody.
(lan)