16. ledna 2003
Stav vodní dopravy v České republice je natolik kritický, že jsou zcela na místě i obavy o její vlastní budoucí existenci. V rozhovoru pro Dopravní noviny to v závěru loňského roku prohlásil ředitel Sdružení Dunaj-Odra-Labe ing. Jaroslav Kubec.
Vážnou hospodářskou situaci českých rejdařů podle Jaroslava Kubce zostřily nejen následky srpnové povodně, ale především rozhodnutí německé spolkové vlády o zastavení plánovaných úprav na německém Labi. „Tyto úpravy byly sice jen kompromisní a slibovaly pouze velmi skromné výsledky, takže by samy o sobě nestačily vyřešit existenční otázky labské plavby, v každém případě se však podmínky pro přežití labské plavby jejich zastavením (anebo i jen odložením) citelně zhorší,“ uvedl Jaroslav Kubec.
Ředitel sdružení je přesvědčen o tom, že obor vodní dopravy v České republice potřebuje zcela novou a jasnou rozvojovou koncepci, jejíž součástí bude jednak podpora plavebního podnikání, například vytvoření podmínek pro obnovu lodního parku při současném přechodu na nízkoponorové typy lodí, jednak stanovení jasných priorit rozvoje infrastruktury. Neočekávám, že se takový promyšlený dokument podaří při současném vedení odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy, respektive Ředitelství vodních cest ČR, sestavit, řekl v této souvislosti Jaroslav Kubec.
Obor vodní dopravy v ČR není podle Jaroslava Kubce připraven na vstup země do Evropské unie. „Česká republika se pravděpodobně stane jedinou členskou zemí unie, která nedisponuje ani námořními přístavy, ani dokonalým a spolehlivým napojením na síť moderních vodních cest EU. Takové na-pojení je nejen podmínkou další existence českých rejdařů, ale zejména neodmyslitelným předpokladem dalšího rozvoje české vodní dopravy. Tyto možnosti ovšem již neposkytuje a nemůže poskytnout Labe,“ dodal Jaroslav Kubec.
(von)