14. února 2002
Pokud mají tři největší letecké společnosti ve střední Evropě
přežít, budou se muset poohlédnout po silných partnerech v zahraničí.
Všechny tři, tedy České aerolinie, polský LOT a maďarský Malév, totiž
byly v loňském roce ztrátové, zčásti vinou dopadu teroristických útoků
na USA. V nejnovější analýze zveřejněné minulý týden to uvedli
odborníci konzultační firmy Avmark International.
Jak České aerolinie, tak LOT i Malév si za prioritu na letošní rok
vytyčily zlepšení výkonnosti a upevnění současných svazků v rámci
aliancí. „Pokud se mají tyto tři společnosti stát úspěšnými, nebo
pokud mají úspěšnými zůstat – ať už mají svou výkonnost zlepšit
tak či onak – je velmi důležité, aby se staly členy jedné či další
velké aliance,“ řekl analytik konzultační firmy Avmark Dan Solon.
České aerolinie se loni začlenily do aliance SkyTeam, kterou vedou
společnosti Air France a Delta Air Lines. Podobně také maďarský Malév
upevnil svazky s nizozemským vlajkovým leteckým dopravcem KLM a uzavřel
dohodu s americkou společností Northwest Airlines. Northwest jsou
dlouholetým transatlantickým partnerem KLM ve svazku Wings.
Polský LOT je sice v oblasti střední Evropy velmi důležitou leteckou
společností, na začlenění do některé ze silných aliancí však zatím
ještě čeká. Polský dopravce se ovšem musí vypořádat i s dalším
problémem, který pro něj představuje prodej čtvrtinového podílu. Právě
tento podíl se uvolnil k prodeji poté, co v loňském roce zkrachovala
švýcarská letecká společnost Swissair.
Polská vláda už opětovné znárodnění firmy odmítla a tvrdí, že zájem
o LOT má německá Lufthansa spolu s British Airways. „Možná je
logičtější, když se LOT zapojí do aliance oneworld (kde je British
Airways),“ uvedl Dan Solon. Podle něj bude nejvhodnější, když se LOT
stane součástí aliance, která má široký dosah v celé Evropě.
Aby se například Malév mohl stát klíčovým hráčem v regionu, musí si
podle expertů Avmark International vytvořit strategické pozice hlavně na
trasách východně od sousedních zemí. Takový záměr firma také již
dříve avizovala. „To ale nutně neznamená české a polské (společnosti),
ale ty, které reprezentují bývalou Jugoslávii, Balkán, část Ukrajiny a
Ruska a také severní Itálii,“ řekl prezident společnosti Malév Jozsef
Varadi. Analytici tvrdí, že z nejhoršího se středoevropské letecké
společnosti dostanou až tehdy, pokud přežijí prvních šest měsíců
letošního roku.
(čtk)