Nové certifikáty ISO 9001 převzali na konci ledna v pražské centrále Sdružení ČESMAD Bohemia zástupc

„Středoevropští dopravci bez silných partnerů nepřežijí“

Pokud mají tři největší letecké společnosti ve střední Evropě přežít, budou se muset poohlédnout po silných partnerech v zahraničí. Všechny tři, tedy České aerolinie, polský LOT a maďarský Malév, totiž byly v loňském roce ztrátové, zčásti vinou dopadu teroristických útoků na USA. V nejnovější analýze zveřejněné minulý týden to uvedli odborníci konzultační firmy Avmark International.
Jak České aerolinie, tak LOT i Malév si za prioritu na letošní rok vytyčily zlepšení výkonnosti a upevnění současných svazků v rámci aliancí. „Pokud se mají tyto tři společnosti stát úspěšnými, nebo pokud mají úspěšnými zůstat – ať už mají svou výkonnost zlepšit tak či onak – je velmi důležité, aby se staly členy jedné či další velké aliance,“ řekl analytik konzultační firmy Avmark Dan Solon.
České aerolinie se loni začlenily do aliance SkyTeam, kterou vedou společnosti Air France a Delta Air Lines. Podobně také maďarský Malév upevnil svazky s nizozemským vlajkovým leteckým dopravcem KLM a uzavřel dohodu s americkou společností Northwest Airlines. Northwest jsou dlouholetým transatlantickým partnerem KLM ve svazku Wings.
Polský LOT je sice v oblasti střední Evropy velmi důležitou leteckou společností, na začlenění do některé ze silných aliancí však zatím ještě čeká. Polský dopravce se ovšem musí vypořádat i s dalším problémem, který pro něj představuje prodej čtvrtinového podílu. Právě tento podíl se uvolnil k prodeji poté, co v loňském roce zkrachovala švýcarská letecká společnost Swissair.
Polská vláda už opětovné znárodnění firmy odmítla a tvrdí, že zájem o LOT má německá Lufthansa spolu s British Airways. „Možná je logičtější, když se LOT zapojí do aliance oneworld (kde je British Airways),“ uvedl Dan Solon. Podle něj bude nejvhodnější, když se LOT stane součástí aliance, která má široký dosah v celé Evropě.
Aby se například Malév mohl stát klíčovým hráčem v regionu, musí si podle expertů Avmark International vytvořit strategické pozice hlavně na trasách východně od sousedních zemí. Takový záměr firma také již dříve avizovala. „To ale nutně neznamená české a polské (společnosti), ale ty, které reprezentují bývalou Jugoslávii, Balkán, část Ukrajiny a Ruska a také severní Itálii,“ řekl prezident společnosti Malév Jozsef Varadi. Analytici tvrdí, že z nejhoršího se středoevropské letecké společnosti dostanou až tehdy, pokud přežijí prvních šest měsíců letošního roku.
(čtk) 

spinner