29. března 2012
Zástupci členských firem minulý týden v Praze na valné hromadě Svazu dopravy České republiky volili nové vedení organizace. Hostem valné hromady byl ministr dopravy Pavel Dobeš, který informoval o jednání ekonomických ministrů ve vztahu k rozpočtu a o klíčových strategických tématech z oblasti rozvoje dopravní infrastruktury.
Valná hromada ve funkci prezidenta Svazu dopravy ČR potvrdila Jaroslava Hanáka, za viceprezidenta pro železniční infrastrukturu členové svazu zvolili ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Habartu. Viceprezidentem pro silniční infrastrukturu se stal Miroslav Němec, jako další viceprezidenty valná hromada jmenovala Jiřího Koláře a Miloslava Černého.
„Volili jsme viceprezidenty podle strategického zaměření svazu na tyto tři roky (2012 až 2015),“ uvedl staronový prezident svazu Jaroslav Hanák. Prioritou organizace na další tříleté období podle něj bude především otázka zkvalitňování dopravní infrastruktury. Proto byli pro nynější období zvoleni přímo viceprezidenti pro oblast jednotlivých složek dopravní infrastruktury, což je ve svazu novinkou, dodal Jaroslav Hanák.
Za další priority svazu v příštím období Jaroslav Hanák označil klíčová strategická témata dopravní infrastruktury, mezi která patří budování silnic a dálnic první třídy, železničních koridorů i splavnění Labe. Za vážný problém označil otázku vlastnictví nádraží a otázky spojené s oznámeným útlumem některých letů ČSA.
Pomoci by měla sektorová dohoda
Českým dopravcům budou do budoucna chybět řidiči autobusů, kamionů a kvalifikovaní strojvedoucí. Jejich nedostatek by měla vyřešit sektorová dohoda o podpoře technického vzdělávání, kterou podepsali zástupci Svazu dopravy ČR, Hospodářské komory a další zástupci podnikatelů s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. „Svaz dopravy bude tlačit vládu a poslance k zásadní podpoře učňovského a středního školství v oblasti technických škol,“ uvedl Jaroslav Hanák.
Podle výkonného ředitele Svazu dopravy Petra Kašíka bude jednou z forem spolupráce podnikatelů a příslušných vzdělávacích institucí i pravidelné předávání informací o tom, kolik bude v budoucnu potřeba absolventů konkrétních profesí. Vzdělávací systém by podle něj měl rovněž umožňovat snadnější rekvalifikaci a měl by být schopen lépe podporovat vzdělávací programy, jejichž absolventů je v oboru nedostatek.
Základním problémem českých dopravců je vysoký průměrný věk řidičů. Podle Jaroslava Hanáka věk strojvedoucích na železnici v průměru výrazně přesahuje hranici 50 let a u řidičů autobusů není situace lepší. Navíc zcela chybí instituce, která by vzdělávala například lodníky, strojníky či kapitány říčních lodí.
(čtk/pat)