BESTUFS

Téma dne: environmentální zóny v evropských městech

Seminář Environmentální zóny v evropských městech: dopady a příležitosti pro nákladní dopravu v březnu v Madridu uspořádalo konsorcium evropského projektu BESTUFS. Konsorcium se již osmým rokem snaží popularizovat úspěšná řešení nákladní dopravy v evropských městech a poskytovat platformu pro diskuse odborníků, navazování kontaktů a předávání zkušeností.

Semináře a konference BESTUFS se konají několikrát do roka v celé Evropě. K nákladní dopravě ve městech přistupují vždy z jiného úhlu pohledu, například v souvislosti s problematikou poslední míle, řešením svozu odpadů, informačními technologiemi nebo s problémy hluku. Přestože se setkání obvykle těší především zájmu odborníků z oboru a zástupců městských úřadů zodpovědných za tuto oblast, seminář v Madridu získal nečekanou podporu i ze strany vysoké politické reprezentace hlavního města Španělska. Důvodem byla především časová shoda se spuštěním prvních opatření v rámci nové dopravní politiky magistrátu města Madrid a nepochybně také příležitost prezentovat opatření, která přinesla jistá omezení, a veřejnost je tudíž nepřijímá pouze kladně. Účast politické reprezentace na semináři se zpětně projevila i v mimořádném zájmu španělské odborné veřejnosti.

Environmentální zóny jsou hitem sezony nejen v Madridu, ale i v dalších velkých evropských městech. Seminář poskytl možnost porovnat přístupy v Madridu, Kolíně nad Rýnem, Londýně, Boloni, Göteborgu, Montpellieru, v rumunském městě Sucueva a v nizozemských městech.

Španělský příklad

Ve Španělsku od loňského roku platí nová právní úprava týkající se životního prostředí – města mají povinnost vytvářet vlastní dopravní strategii. Na nové dopravní strategii pro udržitelný rozvoj pracuje společná pracovní skupina napříč ministerstvy. Mimo jiné se uvažuje i o využití podzemní dráhy pro nákladní dopravu. Madrid letos v důsledku vysokých emisí z dopravy zavedl nízkoemisní zónu v centru města. Vydal se tedy nikoli cestou zpoplatnění, ale zákazů. Letos do centra španělské metropole mohou vjíždět již jen vozidla emisní třídy Euro 2, od roku 2010 to budou jen vozidla emisní třídy Euro 3 a vyšší. Autobusy mají povolen vjezd do zóny, jen pokud nejsou starší osmi let. A budou následovat i další opatření, uvažuje se například o zavedení školních autobusů.

Nizozemské řešení

V Nizozemsku pracuje komise pro distribuci zboží ve městech. Nizozemská zkušenost je taková, že více dopravních omezení produkuje více dopravy – místo velkých vozidel přijíždí více malých. V současnosti jsou v Nizozemsku environmentální zóny zřízeny v osmi městech a perspektivně budou zavedeny v dalších dvanácti. V současnosti mají vjezd povolen vozidla emisní třídy Euro 2 a vyšší, přičemž vozidla Euro 2 a Euro 3 musí mít certifikovaný filtr. Od roku 2010 bude vjezd povolen jen vozidlům emisní třídy Euro 4 a vyšší.

Německo

V Německu byly zavedeny nízko-emisní zóny zatím v Berlíně, Kolíně nad Rýnem a v Hannoveru, ale připravují se i v dalších městech. Vozidla jsou rozdělena podle emisí do čtyř kategorií a podle kategorie mají umožněn vjezd do určité zóny.

Londýn

Nízkoemisní zóna v Londýně je na rozdíl od ostatních příkladů velmi rozsáhlá. Další rozdíl spočívá v tom, že není založena na zákazu vjezdu pro některá vozidla, ale na diferencovaném zpoplatnění podle emisní třídy. Také v Londýně se počítá se zpřísněním požadavků na emisní charakteristiky vozidla během nejbližších let. Cílem je, aby vozidla, která nesplňují určité emisní požadavky, do města nevjížděla. Úřad Transport for London zároveň připravuje projekty, které pomohou dopravcům redukovat počet jízd, například projekt sdílení dodávkových vozidel. Konkrétně tento projekt má přispět ke snížení potřeby parkovacích míst.

Francie

Historické město Montpellier na jihu Francie se potýká s řešením zásobování historického centra, kde je rozsáhlá pěší zóna. V roce 2006 zavedlo zónu, do které mohou po dopolední deváté hodině vjíždět jen elektrická vozidla.

Pohled dopravců, obchodníků a výrobců

Prostor v Madridu dostali vedle městských úřadů také zástupci druhé strany – evropské centrum Eurocommerce a výbor španělských dopravců. Autodopravci zdůrazňují především nutnost spolupráce a řešení prostřednictvím dohod, nikoli jednostranných zákazů ze strany úřadů.

Zástupce společnosti IVECO, která obdobně jako další přední výrobci vozidel investuje značné prostředky do výzkumu a vývoje motorů na alternativní paliva, přiblížil perspektivu širšího uplatnění alternativních paliv. Z příspěvku bylo zřejmé, že

v horizontu nejbližších desítek let nelze očekávat masové rozšíření motorů na alternativní paliva, protože technologie pro alternativní paliva jsou stále příliš drahé. Alternativní paliva tedy zatím mohou jen stěží konkurovat těm již etablovaným, pro něž navíc existuje rozsáhlá infrastruktura čerpacích a plnicích stanic.

Součástí dvoudenního semináře byly i dvě zajímavé exkurze – návštěva centra pro sledování emisí a centra pro řízení mobility. Madrid je obrovským dopravním uzlem, a obě centra jsou proto vybavena nejmodernější technikou; v budoucnu se chystá jejich propojení.

u u u u u

Obdobný seminář – Nákladní doprava ve městech – se 20. května uskuteční i v Brně. Nabídne české odborné veřejnosti seznámení

s projektem BESTUFS a pohled na city logistiku v českých podmínkách.

Ing. Jana Vránová,Centrum dopravního výzkumu

www.bestufs.net

www.cdv.cz

spinner