Přístav Hamburk

Terminál Altenwerder začne sloužit v březnu příštího roku

V březnu příštího roku by podle současných plánů měla být na terminálovém stání Ballikai v novém kontejnerovém terminálu Altenwerder v přístavu Hamburk vyložena první kontejnerová loď. Terminál staví od roku 1996 společnost Hamburger Hafen- und Lagerhaus AG (HHLA). Podle vedení firmy by Altenwerder měl patřit k nejmodernějším terminálům svého druhu v Evropě.
Po dokončení druhé stavební fáze v roce 2004 by se měl kontejnerový terminál Altenwerder stát základem pro pokrytí stále rostoucí poptávky po kapacitě překladu. Plánovaný roční obrat přes 1,9 miliónu TEU na poloautomatickém zařízení (AGV) bude nepochybně představovat velkou výzvu pro celní orgány. Sedmdesát devět hektarů areálu Altenwerder se totiž nachází mimo území svobodného přístavu, tzv. „Freihafen“.
Čtyři největší terminály provozují dvě společnosti
V současné době jsou v přístavu Hamburk k dispozici čtyři kontejnerové terminály. Terminály Burchardkai, Tollerort a Unikai provozuje městem vlastněná akciová společnost Hamburger Hafen- und Lagerhaus Aktiengesellschaft (HHLA), společnost Eurogate pak provozuje terminál Eurokai. Všechny čtyři terminály, v nichž bylo v loňském roce přeloženo přes 4,3 miliónu TEU, leží v části Freihafen. HHLA a Eurogate intenzivně rozšiřují a stavějí terminály tak, aby se mohly jejich překladové kapacity do konce desetiletí zdvojnásobit. Zatímco společnost Eurogate prodloužila terminálové molo, HHLA staví od roku 1996 nový terminál Altenwerder.
Celkové náklady 1,3 miliardy DEM
Stavební práce byly zahájeny konstrukcí terminálového mola a zasypáním území pískem. Poté se v loňském roce rozběhly povrchové a hlubinné stavby. Celkové náklady na stavbu dosahují přibližně 1,3 miliardy DEM, z toho 600 miliónů financuje město Hamburk. Vzhledem k výhodám bezcelní zóny (viz rámeček) bylo třeba při plánování nového kontejnerového terminálu hledat odpověď na otázku, kde bude probíhat celní odbavení. Aby se ušetřil čas při automatickém překladu i u speditérů, bude v Altenwerderu provádět celní odbavení i kontrolu kontejnerů jeho provozovatel. Umožní to umístění celnice i sídla kontroly (tzv. Check-Gate) ve stejném místě. Rychlejší odbavení než ve svobodném přístavu bude v Check-Gate umožňovat samostatný celní pruh. Původně byla výstavba Check-Gate a celnice plánována mimo území terminálu, avšak intenzivní rozhovory mezi vedením terminálu a zástupci finančního a celního úřadu vedly na začátku loňského roku k novým progresivním postupům celního řízení, které přinesou značné časové úspory.
Odbavení urychlí informační technologie
Základním pilířem nových procesů bude využití informačních technologií. Vedle již stávající datové komunikace v přístavu (DAKOSY) zkrátí dobu odbavení další nové programy na zpracovaní dat. Bude se jednat například o automatický tarifní a lokální systém pro celní odbavení Atlas, který zajistí rychlou komunikaci mezi speditérem a celnicí. Cílem zavedení nového systému je úplná digitalizace celního řízení.
Kontejnerový terminál bude samozřejmě podle celního kodexu svobodným skladem. Pro namátkové kontroly a inspekci zboží bude v areálu k dispozici vlastní hala. Po zahájení provozu v březnu příštího roku se celnice bude moci flexibilně přizpůsobovat kapacitě odbavení. Budou zde také souběžně probíhat kontroly celně–právních postupů v námořní, silniční a železniční dopravě z/do svobodné zóny a kontroly přechodného skladování zboží. Již nyní mohou speditéři a řidiči kamiónů navštěvovat informační semináře o novém způsobu celního odbavení v terminálu.Spolu s novým centrem pro rozdělování zboží, na nějž však zatím byly pouze zpracovány plány, nabídne Altenwerder všechny služby z oblasti dopravy.
Ivana Kulhavá 

spinner