Bohumín

Terminál by měl být otevřen v roce 2003

Stavba nového mezinárodního terminálu v Bohumíně na
Karvinsku, na němž se bude překládat zboží a suroviny ze
širokorozchodné ruské železnice, byla zahájena. Předpokládané
náklady by měly činit přibližně 7,6 miliardy Kč (200 miliónů
USD) a dokončení stavby se očekává v roce 2003. Minulý týden
to oznámil ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Na stavbě terminálu by se měly společně podílet Česká
republika, Rusko, Ukrajina, Polsko a společnost Shiran.
Součástí projektu je dobudování 120– až 140kilometrového úseku
širokorozchodné železnice z polských Katovic do Bohumína (viz
DN 26/01).
Podle premiéra Miloše Zemana se sníží náklady na dopravu
zboží z Ruska o 20 procent a doba přepravy o 14 dnů. „Bohumín
a Česká republika se tak napojí na jednu z nejvýznamnějších
dopravních tepen, transsibiřskou magistrálu,“ řekl.
Česká republika získá po dostavbě širokorozchodné trati
a terminálu přímé napojení na Rusko, Dálný východ a Asii.
Bohumínský dopravní uzel by se po dokončení měl využívat
k překládání kontejnerů na užší železnici nebo na kamióny.
Společnost Shiran chce po roce 2003 v blízkosti bohumínského
terminálu vybudovat velké uložiště nafty a paliv s roční
kapacitou jednoho miliónu tun látek včetně přečerpávací
stanice. Jeho vybudování je ale podmíněno změnou územního
plánu.
Projekt dopravního terminálu v Bohumíně vznikl v souvislosti
s plánovanou výstavbou dálnice D47 z Lipníku přes Ostravu
k polské hranici.
 (čtk)

spinner