17. ledna 2008
Mezinárodní obchodní komora (International Chamber of Commerce, ICC) se sídlem v Paříži je celosvětová organizace, která zastupuje zájmy podniků všech oborů zabývajících se mezinárodním obchodem. Je také tvůrcem obchodních zásad s celosvětovou
působností. Národní organizace ICC Česká republika se věnuje řadě odborných otázek z oblasti mezinárodního obchodu, včetně dopravy a jejího pojištění. O její činnosti jsme hovořili s tajemníkem komise ICC ČR pro dopravu, logistiku a pojištění a poradcem pro zahraniční obchod, mezinárodní dopravu a pojištění JUDr. Miroslavem Šubertem.
„V poslední době se hovoří o nové verzi podmínek Incoterms – mezinárodních dodacích doložek…“
„Z některých zemí se začaly ozývat hlasy požadující revizi současných Incoterms 2000 a přípravu nových Incoterms 2010. ICC proto na podzimním setkání ve Stockholmu ustanovila pro tuto otázku novou pracovní skupinu, mezi jejíž členy jsem byl jmenován i já. Podle mého názoru však tlaky na revizi Incoterms vycházejí spíše z toho, že se dosud Incoterms měnily vždy po deseti letech, a nikoli z reálných potřeb. Zatím vznesené připomínky, které by případnou revizi podmínek měly zdůvodnit, nepokládám za zcela přesvědčivé.
Pařížské ústředí ICC vyzvalo všechny národní členské organizace, aby do konce března sdělily k této otázce svá stanoviska a připomínky. ICC ČR provede v tomto směru rovněž náležitý průzkum v odborných kruzích, aby zjistila, zda a do jaké míry dosavadní znění Incoterms vyhovuje současné praxi.
Pracovní skupina takto získané podklady z celého světa vyhodnotí a do počátku příštího roku by mělo padnout konečné rozhodnutí, zda budou Incoterms 2000 revidovány a přistoupeno k vydání 2010.“
„Proč jsou Incoterms tak důležité?“
„Snažíme se vysvětlovat obchodníkům a dopravcům, aby Incoterms používali nejen v mezinárodním, ale také ve vnitrostátním obchodování. Incoterms představují klíčový prvek, který vede účastníky obchodu, aby mysleli na to, co mají udělat či co může jejich partner, jakým způsobem uspořádat podmínky obchodu a na co je třeba pamatovat – například na dopravní podmínky, na pojištění, na platební podmínky, na způsob zabalení zboží či na různé možnosti dodání.
Pokud se jedná o transakci mimo území Evropské unie, upozorňují rovněž na nutnost obstarání vývozních či dovozních povolení, povolení k tranzitu a různé jiné certifikáty, které mohou být během přepravy zboží požadovány. Dopravci v těchto věcech někdy dělají základní chyby a právě podmínky Incoterms by jim měly pomoci, aby se chybám, jichž se často dopouštějí především jejich příkazci, včas vyhnuli.
V této souvislosti jsme v loňském roce připravili i vyšší stupeň seminářů Incoterms – tzv. Master Classes on Incoterms. Semináře jsou dvoudenní, první den se účastníci důkladně věnují studiu Incoterms a druhý den je čeká náročný test, v němž řeší konkrétní příklady. Ti, kdo v testu uspějí, získají certifikát Master Classes on Incoterms. Pro velký zájem plánujeme, že koncem tohoto pololetí uspořádáme další seminář.
Těší nás, že mezi úspěšnými absolventy seminářů je velký počet dopravců a zasílatelů, kteří budou Incoterms v praxi jistě náležitě uplatňovat a prosazovat.“
„Odkdy působí ICC v České republice a jakou činnost vyvíjí?“
„Národní výbor ICC České republiky se sídlem v Praze vznikl v roce 2000. Výbor působí zejména jako poradce pro oblast mezinárodního obchodu, zasilatelství a dopravy a pojištění a bankovní praxe. Za sedm let existence jsme vydali řadu publikací. Já jsem autorem komentovaného českého vydání Incoterms 2000 a publikací Průvodce doložkami Incoterms 2000, Realizace Incoterms v dopravě a pojištění, Vzorové mezinárodní kupní smlouvy ICC, Společné havárie v námořní a ve vnitrozemské vodní dopravě, Námořní doprava konvenční a kontejnerová, Uplatňování multimodální přepravy v zahraničním obchodě a řady dalších pojednání týkajících se zahraničněobchodních činností.
Každoročně také pořádáme semináře na odborná témata a velmi oblíbené jsou naše poradenské služby.“
„Jakým způsobem poskytuje ICC ČR poradenské služby?“
„Poradenskou službu poskytujeme především bezplatně. V průběhu roku zodpovídáme několik stovek dotazů a získáváme tak výborný kontakt s aktuálním děním. Firmy se ptají na vše, co se týká zahraničního obchodu v nejširším slova smyslu – na problémy spojené s dopravou, zasilatelstvím, pojištěním a podobně. Žádné informace ovšem nepodáváme, pokud je již případ ve sporu.
Poznatky získané z poradenské činnosti využíváme při pořádání odborných seminářů. Zakládáme si na tom, že máme kvalitní a zkušené lektory, kteří nepřednášejí pouze teorii a výklad pravidel a norem. Díky znalostem z poradenství je orientujeme i na aktuální problémy. Snad se mohu trochu pochlubit tím, že na našich seminářích máme opravdu plné sály a že řadu seminářů pořádaných u nás i v zahraničí jsme museli opakovat.“
„ICC uspořádala v listopadu rovněž seminář o pojištění v mezinárodním obchodu a dopravě…“
„Seminář jsme uspořádali ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky ČR a Společností pro české dopravní právo. Byl to příklad velmi dobré spolupráce s těmito organizacemi, která se v poslední době stále zlepšuje. Zabývali jsme se pojištěním především se zřetelem na potíže, které se často vyskytují. Zejména jsme chtěli ukázat omyly, k nimž v praxi často dochází. Bohužel jsme při naší poradenské činnosti zjistili, že dokonce i někteří makléři špatně informují svou klientelu, což mívá samo-zřejmě vážné následky, když pojišťovna odmítne škodu uhradit, protože sjednané pojištění konkrétní škodu nekryje.
Pozornost jsme věnovali také tzv. společné havárii v námořní dopravě. U nás tato problematika není stále dostatečně známa, přitom je to událost, která může vývozce či dovozce citelně postihnout – při společné havárii se na náhradě škody, vzniklé při záchraně lodi či nákladu ze společného nebezpečí, podílejí všichni přepravci, kteří na lodi měli zboží, ať už sami škodu utrpěli či ne. Loni jsme se u nás setkali se čtyřmi případy, předloni se třemi. V několika případech bylo postižení obchodníků tak vážné, že to ukončilo jejich činnost. Společná havárie představuje opravdu vysoké mimořádné náklady, řešení těchto závažných situací samozřejmě spočívá ve správném pojištění.
V souvislosti s přepravou zboží se stále potýkáme s mylnými výklady pojištění zboží s pojištěním dopravce a zasílatele, na které zpravidla doplatí přepravce, vlastník přepravovaného zboží.
Jiná situace může samozřejmě existovat v případě podniků, které odbavují tisíce zásilek a mají buď vlastní pojištění, nebo jim z evidence havarijních případů jednoznačně vyplývá, že se jim pojišťovat společnou havárii nevyplatí. Ale to jsou výjimky. My se bohužel setkáváme s případy, které dokáží firmu tvrdě postihnout, nebo dokonce i zlikvidovat.“
„Jaký význam má členství ve světové mezinárodní organizaci ICC?“
„Těžiště činnosti ICC spočívá v jednotlivých odborných komisích. Představitelé ICC ČR se účastní pravidelných zasedání komise pro námořní a leteckou dopravu a komise pro dopravu a logistiku, dále bankovní komise a komise pro obchodní právo a praxi. Z působnosti těchto komisí pocházejí dnes již světoznámé publikace, jako jsou Incoterms, dále UCP 500 a 600 a ISBP jako významné pomůcky pro mezinárodní platební styk, vzorové kupní a agentské smlouvy, pravidla pro multimodální přepravu, pro elektronický přenos dat a řada dalších dokumentů a pomůcek pro realizaci zahraničněobchodních transakcí.
Moje osobní spolupráce s mnohými významnými představiteli, vynikajícími odborníky na úseku mezinárodního práva, dopravy a pojištění, nás podnítila k tomu, abychom u nás pořádali semináře na mezinárodní úrovni. V průběhu posledních několika let tak proběhly mezinárodní semináře na téma pojištění v zahraničním obchodě, výkladu vzorové kupní smlouvy ICC, problematiky dopravních dokumentů používaných v zahraničním obchodě či hranice odpovědnosti dopravců v jednotlivých přepravách. S osvědčenou praxí těch-to mezinárodních seminářů hodláme i nadále pokračovat.“
Pavel Toman