6. února 2003
Nadnárodní společnost TPG, jejíž součástí je i společnost TNT Express, zahájila spolupráci s agenturou Organizace spojených národů World Food Programme (WFP – Světový potravinový program). Partnerství v České republice na tiskové konferenci v Praze na konci ledna představil výkonný ředitel společnosti TNT Express David Burton.
Spolupráce byla uzavřena minimálně na pět let. TNT se podle Davida Burtona bude podílet na logistických a dodavatelských aktivitách, které mohou zabezpečit kontinuální tok potravin převážně do Asie a Afriky. „V roce 2001 pomohl Světový potravinový program nasytit 77 miliónů lidí, k nimž bylo přepraveno 4,2 miliónu tun potravin. Vzhledem k tomu, že jedním z nejsložitějších úkolů v rámci Světového potravinového programu je zajištění logistiky distribuce potravin, věříme, že díky svým zkušenostem můžeme významně napomoci tento úkol vyřešit,“ uvedl David Burton.
Nadnárodní společnost TPG se stala prvním komerčním partnerem Světového potravinového programu, na jehož podporu hodlá v první fázi vynaložit pět až deset miliónů €. „Věříme, že se nám podaří rozšířit informace o celém projektu a zapojit do spolupráce s WFP i ostatní komerční subjekty,“ dodal David Burton. Jeho slova potvrdil také výkonný ředitel TNT Express v České republice Petr Chvátal. „Největší roli české pobočky TNT v programu spatřuji v komunikaci, kterou se budeme snažit oslovit širokou veřejnost, informovat ji o existenci tohoto programu a o možnostech spolupráce,“ řekl.
Expresní trh v ČR stále roste
Trh časově definovaných služeb má v České republice podle Petra Chvátala hodnotu přibližně dvou miliard Kč. „Ročně zaznamenáváme nárůst asi o deset procent. O něco vyšší hodnoty – v rozmezí 20 až 25 procent – vykazoval trh na přelomu století, přičemž hlavní důvod poklesu vidím především v nižších exportních aktivitách prvovýrobců,“ uvedl Petr Chvátal.
V souvislosti s připravovaným vstupem České republiky do Evropské unie Petr Chvátal očekává další rozvoj časově definovaných služeb, který usnadní odstranění celních bariér, a zvýšení objemu přeprav do zemí, jež nebudou součástí Evropské unie.
Vstup dalších globálních firem se neočekává
Vedení české pobočky TNT Express neočekává, že by se konkurenční situace v oblasti poskytování globální přepravy v České republice zásadně změnila po jejím vstupu do Evropské unie. „Lze sice očekávat vstup některých společností, jež dnes podnikají například na německém trhu, ty však pro nás nepředstavují žádné zásadní nebezpečí. S výjimkou čtyř největších společností, které jsou již na českém trhu zastoupeny – TNT, DHL, UPS a FedEx – totiž nenabízejí globální pokrytí,“ řekl Petr Chvátal.
Za zcela zásadní však považuje dostatečnou a včasnou přípravu na vstup České republiky do Evropské unie, především z hlediska legislativy. „Největší změny očekáváme v oblasti celní a daňové legislativy, což zcela jistě ovlivní potřeby kvalifikace našich zaměstnanců. Hodláme se proto aktivně podílet na jejich dalším rozvoji a eventuální rekvalifikaci, a to především v již zmíněných oblastech,“ řekl Petr Chvátal a dodal, že budoucnost firmy vidí ve schopnosti adaptovat se na nově vznikající tržní prostředí jak uvnitř společnosti, tak i ve vztahu k zákazníkům.
Společnost TPG se sídlem v Nizozemsku zastřešuje tři samostatné firmy: Nizozemskou poštu, TNT Logistics a TNT Express. V šedesáti zemích světa zaměstnává přes 148 tisíc pracovníků, z nichž 40 tisíc působí v oblasti expresních služeb. TPG operuje ve více než 200 zemích světa a v roce 2001 vykázala tržby ve výši 11,2 miliardy €.
(mna)