25. dubna 2016, Martina Vampulová
K zabezpečení nákladu proti neoprávněnému vniknutí existují jednoduchá řešení – plomby. Ty se v minulosti používaly i k celním účelům. V souvislosti s volným pohybem zboží v rámci Evropské unie se však plomby v tomto smyslu uplatňují již mnohem méně. „To je poměrně velká chyba, protože se zmizením státních hranic nezmizela potřeba chránit vnitřní prostor s přepravovaným nákladem. Přitom každá řádně vyrobená plomba má vlastní unikátní číslo, případně čárový kód nebo QR kód, který se může stát nedílnou součástí evidence přepravovaného nákladu,“ uvedl předseda představenstva společnosti Euroseal Evžen Babůrek
„V posledních letech sledujeme také významný tlak na cenu zabezpečovacích produktů. Je to poměrně paradoxní situace, kdy se poměřuje cena přepravovaného nákladu řádově i v desítkách milionů korun, cena pojistného plnění řádově v desítkách tisíc korun a cena zabezpečovacího produktu, kde se jedná řádově pouze o jednotky korun," dodal.
Firmy si nechávají vyrobit produkty na míru
Firmy, které se opravdu zamýšlejí nad bezpečnostním procesem ochrany přepravovaného nákladu, si v mnoha případech nechávají vyrobit produkt na míru. V tomto směru musí mít výrobce plomb detailně zmapovány běžné procesy nakládky, přepravy a vykládky. Potom jim dokáže navrhnout odpovídající řešení, které co nejlépe vyhovuje jejich požadavkům. „Nejedná se pouze o typ plomby, ale především o technologii jejího značení a provázanost na další kroky bezpečnostního procesu. Mám na mysli evidenci, kontrolu duplicity, kontrolu času a místa plombování, kontrolu identity řidiče a vozidla a podobně,“ upřesnil Evžen Babůrek.
Roste dostupnost lankových a kontejnerových plomb
Na trhu existuje celá řada plomb, firmy však nejčastěji používají plastové plomby s plastovou kleštinou. V poslední době ale roste zájem i o kovové bezpečnostní lankové a kontejnerové plomby. U nich hraje významnou roli vysoká bezpečnostní úroveň. „Tyto plomby máme vyrobené a jen je personalizujeme podle přání zákazníků například logem firmy, číslem či čárovým kódem. To jsme schopni udělat i u velmi malého množství řádově stovek kusů. Z produktu, který byl v minulosti pro menší a střední odběratele prakticky nedostupný v personalizované formě, se stává zajímavý artikl identifikující konkrétní firmu,“ řekl Evžen Babůrek.
Novinkou na trhu je plastová plomba s kovovou kleštinou, která je především díky rozměrům a pevnosti v tahu použitelná v celé řadě situací, kdy je třeba náklad zabezpečit. Světovým unikátem je podle Evžena Babůrka speciální bezpečnostní samolepicí plomba, která se vyznačuje kombinací bezpečnostních prvků. Na její konstrukční uspořádání má společnost Euroseal patent EU.
Propojení technologií s plombováním
V posledním období se také v oblasti bezpečnostních plomb uplatňují moderní technologie. Společnost Euroseal například implementovala platformu Euroseal Check in. Jedná se o databázový systém plomb. Bezpečnostní plomby jsou označeny QR kódem. Jeho prostřednictvím lze pomocí specializovaného rozhraní v mobilním telefonu uložit řadu důležitých údajů do databáze. Jde například o údaje týkající se času, polohy, SPZ vozidla, typ plombovacího zařízení, jméno řidiče či fotografie. Z databáze je pak možné zpětně vyhledávat ve všech uvedených údajích.
Novinkou je i další projekt, který spojuje možnosti zabezpečení a sledování nákladu v reálném čase. „V současnosti se používají k zabezpečení nákladu mechanické prostředky a ke sledování nákladu prostředky elektronické. My jsme se, i na základě požadavků některých našich zákazníků, rozhodli jít cestou propojení obou částí,“ uvedl Evžen Babůrek. A jak to funguje? Náklad je proti neoprávněnému vniknutí zabezpečen mechanickou plombou. Mechanická část se následně vloží do elektronické části a celé zařízení je aktivováno. Může působit jako pasivní nebo aktivní vysílač, v případě napadení vysílá okamžitý signál SOS, sleduje aktuální polohu nákladu, rychlost přepravy i další parametry. „Pro zákazníky připravujeme několik možných variant implementace tohoto systému: od zakoupení celého systému až po jeho možný pronájem včetně zabezpečení servisních služeb,“ doplnil Evžen Babůrek.
(mna)