Evropská unie

Trh železniční nákladní dopravy se otevře v roce 2006

Evropská komise zahájila tažení na podporu vytvoření jednotného evropského trhu železniční nákladní dopravy. Nový „železniční balíček“, který komise představila na konci ledna, jde výrazně dále, než se až do té doby předpokládalo, a to jak rozsahem, tak i časovým horizontem liberalizace. Železniční nákladní doprava by podle v pořadí již druhého „balíčku“ měla být plně liberalizována do roku 2006. Drážní podniky z členských zemí EU by od tohoto data měly mít zaručen volný přístup do sítě ostatních členů nejen pro mezinárodní provoz, ale dokonce i ve vnitrostátní dopravě.
Směrnice z roku 2000 předpokládala otevření trhu pro přeshraniční železniční nákladní dopravu již v roce 2003, avšak členské země EU ji povětšinou do své národní legislativy nezapracovaly. Z tohoto důvodu předložila Evropská komise druhý železniční balíček – dospěla totiž k přesvědčení, že „již nelze dále otálet“. Rok 2006 se tak stane milníkem – v tomto roce získají povolení ke kabotáži první zahraniční železniční nákladní společnosti.
„Veškeré snahy o vytvoření výkonné a konkurenceschopné železnice v rámci Evropské unie ztroskotaly na skutečnosti, že je v ní vedle sebe patnáct národních sítí s odlišnými systémy. Naše nové návrhy na vytvoření skutečného vnitřního trhu železniční nákladní dopravy by měly dát věci rychleji do pohybu,“ uvedla na konci ledna v Bruselu při prezentaci balíčku opatření místopředsedkyně Evropské komise a komisařka pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová.
Největší výhrady k rychlosti vlaků
Největší výhrady Evropské komise k současné výkonnosti drah v Evropě se týkaly průměrné rychlosti vlaků. „S průměrnou rychlostí kolem 18 km/h jsou nákladní vlaky pomalejší než ledoborec v Baltském moři,“ konstatovala Loyola de Palaciová. Pokud se v Evropě podaří vytvořit skutečně jednotnou železniční síť, mohla by se průměrná rychlost zvýšit na 55 až 60 km/h, zdůraznila. Komise bude usilovat o to, aby se do roku 2008 tato hodnota zvýšila alespoň na 30 až 40 km/h.
Hlavním cílem balíčku je umožnit kabotáž v železniční nákladní dopravě do roku 2006, což by mělo přispět k rychlejšímu vytváření jednotné evropské sítě. Směrnice o otevření železničního trhu pro mezinárodní železniční dopravu na transevropských železničních sítích od března příštího roku a na celé síti od roku 2008, kterou schválil Evropský parlament a Rada ministrů EU, není pro naplnění tohoto záměru dostatečná.
EK: „Již nelze dále otálet“
Podle názoru Evropské komise nelze již dále otálet, protože situace evropské železniční dopravy je velmi špatná. V současnosti je po železnici přepravováno pouze osm procent veškerého objemu zboží, zatímco ještě v roce 1970 se podíl železniční dopravy na trhu pohyboval kolem 21 procent.
„Rozhýbání“ železničního trhu je ovšem vázáno i na pokrok v oblasti harmonizace bezpečnostních standardů. Evropská komise plánuje, že zřídí Evropskou železniční agenturu, v jejíž působnosti bude i problematika bezpečnostních standardů a provozní a technické harmonizace. Komise chce zabránit tomu, aby národní předpisy mohly zahraničním zájemcům ztěžovat vstup na domácí železniční sítě. Zatímco licence pro přístup na sítě je platná pro celou Evropskou unii, bezpečnostní certifikáty jsou plně v kompetenci členských zemí, jednotlivých regionů nebo správ vybraných tratí a tato praxe má být zachována i nadále.
V železniční agentuře by podle představ Evropské komise mělo pracovat přibližně sto neutrálních expertů, kteří by se měli zabývat řešením sporných otázek z oblasti bezpečnosti a interoperability. Na základě jejich stanovisek by pak Evropská komise v jednotlivých konfliktních případech rozhodovala. Agentura bude napomáhat i při zvyšování informovanosti o národních normách a při tvorbě nových společných předpisů. Komise předpokládá, že železniční agentura zahájí činnost koncem roku 2004 nebo počátkem roku 2005.
V této souvislosti Evropská komise členským zemím unie navrhla, aby přistoupily k Mezivládní úmluvě o mezinárodní železniční přepravě COTIF. Organizace OTIF sdružující členy úmluvy se výrazným způsobem podílí na vytváření mezinárodního železničního práva. OTIF se současně připravuje na rozšíření své působnosti v oblasti technické harmonizace a zavádění jednotného schvalovacího řízení pro kolejová vozidla pro mezinárodní železniční dopravu.
Loyola de Palaciová při prezentaci balíčku současně zdůraznila, že Evropská komise si je vědoma toho, že jen a pouze tato opatření nepovedou k zastavení poklesu podílu železnice na nákladní dopravě. Komise tak však přinejmenším otevřela debatu o dalším postupu, který by mohl vést ke zlepšení výkonnosti evropské železnice v návaznosti na dopravně-politické priority unie do roku 2010, tak jak je stanovila její Bílá kniha z loňského roku.
Překážkou nedostatečná kvalita služeb
Za největší překážku pro větší uplatnění železnice na dopravním
trhu Brusel pokládá nedostatečnou kvalitu služeb. Evropská komise proto mimo jiné navrhuje udělování přístupových práv i pro spediční podniky a přepravce. Komise je nadto odhodlána stanovit jednotná kvalitativní kritéria a vypracovat nařízení o odškodnění zákazníků drah v případech, že železnice nedodrží smluvní závazky. Komise dále podpořila zavedení řídicího a bezpečnostního systému ERTMS a postupné oddělení železničních sítí pro nákladní a osobní dopravu. Příslušné návrhy EK předloží v příštích dvou letech svého funkčního období. n 

spinner