13. února 2003
V rámci zasedání Mezinárodní železniční unie UIC, které se v závěru loňského roku konalo v čínském Pekingu, se uskutečnil i workshop o výstavbě mezikontinentálních nákladních koridorů mezi Čínou, Evropou a Severní Amerikou.
Mezinárodní projekt je součástí akčního plánu světové výkonné rady UIC, jehož hlavním cílem je posílit úlohu železniční dopravy v globální obchodní výměně a přispět k vytváření nových výkonných železničních spojení podle požadavků trhu. Projekt N.E.W. Cargocorridor by měl propojit hlavní hospodářská centra Severní Ameriky, Evropy a Číny.
Pekingského fóra se zúčastnili zástupci amerického ministerstva hospodářství, správ přístavů Boston a Narvik, ruského ministerstva železnic, koordinační rady Transsibiřské magistrály, ministerstev železnic Kazachstánu a Číny, provozovatelů infrastruktury ze Švédska, Finska, Norska, Německa, Polska, Uzbekistánu, čínských úřadů (například státní plánovací komise, státní komise pro obchod, čínského ministerstva zahraničního obchodu a hospodářské spolupráce a ústřední celní správy), Obchodní komory Finsko-severovýchodní Asie se sídlem v Japonsku a rejdařství Cosco a Sinotrans.
Účastníci setkání zhodnotili dosavadní výsledky činnosti řídícího výboru pro výstavbu koridoru a konstatovali, že N.E.W. Cargocorridor má všechny předpoklady pro to, aby se mohl stát hlavním železničním koridorem spojujícím tři velké hospodářské celky, a bude rovněž představovat výkonnou a spolehlivou dopravní cestu pro rychle rostoucí obchodní výměnu.
Za realizaci projektu bude odpovídat čínské ministerstvo dopravy, jež současně povede akční skupinu, kterou za tímto účelem zřídila UIC. Všechny zúčastněné strany do skupiny delegují vysoce postavené zástupce.
Řídící výbor N.E.W. Cargocorridoru tvoří zástupci všech zainteresovaných stran, včetně rejdařství Cosco a Sinotrans. Výbor bude poskytovat impulzy pro další práci Akční skupiny UIC, podporovat obchodní výměnu a zajišťovat spolupráci při tvorbě tarifů a řešení provozních otázek. Měl by rovněž dbát na to, aby nové mezinárodní železniční spojení nebylo zatěžováno zbytečnými procedurami na hranicích.
n