27. listopadu 2003
Zatímco spolupráce evropských drah má značnou publicitu, o společných aktivitách drážního sektoru v celosvětovém měřítku je informací nedostatek. Sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR proto pro prosincové zasedání Drážního klubu svazu připravil zprávu o zasedání Světové výkonné rady (SVR – World Executive Council) Mezinárodní unie železnic UIC, která na počátku července ve Finsku hledala priority spolupráce drah na globální úrovni.
Mezinárodní unie železnic sdružuje nejvyšší představitele drah ze všech kontinentů. Jejím úkolem je podporovat všechny formy spolupráce mezi drážními podniky z různých částí světa a zvyšovat konkurenceschopnost železniční dopravy pomocí uvolňování nových synergií mezi drahami. UIC pečuje také o předávání zkušeností na světové úrovni a o optimalizaci provozních podmínek na drahách, zejména z hospodářského hlediska.
Světové výkonné radě předsedá ředitel japonských drah JR East Hasateke Matsuda, místopředsedou je Charles Dettmann, výkonný viceprezident Asociace amerických drah (AAR). Zasedání v Helsinkách se stalo příležitostí k posouzení pokroku ve všech hlavních úsecích akčního plánu UIC a k přijetí nových iniciativ.
Mezikontinentální koridory
Mezi projekty strategické důležitosti patří především „mezikontinentální nákladní koridory“, které by měly železniční dopravě umožnit, aby se mohla přizpůsobit hlavním světovým obchodním trasám a získat nové trhy – zejména na úkor dopravy námořní a silniční.
Tento ambiciózní cíl lze ilustrovat na realizaci projektu koridoru moře/koleje, spojujícího jihovýchodní část USA a východ Kanady se severní Evropou, Dálným východem a Čínou (N.E.W. Corridor). Realizace tohoto projektu by měla přinést významný impulz pro rozvoj pozemní přepravy kontejnerů přes přístavy Boston a Narvik.
Výzkum
Výzkumné projekty, které podporuje SVR UIC, jsou zaměřeny například na design, provoz a údržbu kolejové techniky, zvyšování interoperability drážních zařízení a snižování provozních nákladů. Výsledkem výzkumného projektu zaměřeného na odhalování defektů na kolejích byla celá série zpráv, které by měly drahám pomoci zefektivnit kontroly a inspekce kolejí, zjišťování jejich poruch a opravárenské postupy. Projekt by měl dále definovat strategii optimalizovaného a nákladově efektivního kolejového managementu.
Cílem dalšího výzkumného projektu „Optimalizace kol“ je soustředění výsledků všech dosavadních výzkumných prací, zabývajících se možnostmi zlepšení interakce kolo/kolej.
SVR navrhla i nová výzkumná témata: například využití palivových článků v železniční dopravě, aplikaci „inteligentních materiálů“ (v zájmu snižování nákladů a omezení nehodovosti) a také nových materiálů zvyšujících nosnost drážních vozidel při současné úspoře jejich hmotnosti.
Jako součást světového výzkumu SVR také ustavila novou skupinu, která se bude zabývat řešením problémů, jimž dráhy čelí v pouštních podmínkách (extrémní teploty, písek atd.). Skupinu povede australský expert.
Systémy rozchodu kolejí
Další skupinou činnou v rámci SVR UIC je skupina pro standardní rozchod. Jejím cílem je:
• zvýšení rychlosti osobních vlaků,
• optimalizace nákladů na údržbu,
• rozvoj nákladní dopravy na sítích a
• rozvoj smluvních vztahů mezi státy.
Skupina se zabývá rovněž úkoly z oblasti standardizace techniky, interoperability s jinými rozchody a zapojování železniční dopravy do mezinárodních dopravních řetězců. Skupina pro široký rozchod soustřeďuje informace o všech širokých rozchodech a o výrobě příslušných dopravních kapacit. Koordinuje také plány na založení poolu techniky v jihovýchodní Asii, zejména lokomotiv a strojů na údržbu tratí.
Cyklus seminářů
Další iniciativou SVR je cyklus odborných seminářů, který nabízí příležitost k urychlení kontaktů mezi drahami a jejich dodavateli, pokud jde o současné a budoucí potřeby, sortiment produktů na trhu nebo výzkumné programy. Nadcházející semináře budou orientovány na:
• techniku drážního svršku (Teherán, v prosinci),
• techniku vozidel (Praha, v příštím roce) a
• management provozu vlaků (Kapské město, v roce 2005).
SVR UIC dále projednala informaci o posledním Technickém fóru, jehož účastníci letos v květnu diskutovali o přínosu informačních technologií při realizaci investičních projektů a jejich vlivu na zlepšení organizace.
Lidské zdroje
V oblasti lidských zdrojů dráhy rovněž spolupracují v celosvětovém měřítku. Jedná se především o výměnu informací o odborné výchově a o řízení lidských zdrojů. SVR UIC si klade za cíl zajistit, aby budoucí generace drážních manažerů byla připravena na všechny výzvy, jež přináší rozvoj mezinárodní dopravy a globalizace obchodu.
Dalším ambiciózním projektem SVR UIC je vytvoření Mezinárodního ústavu strategického managementu drah (IRSMI), na němž se podílejí špičkoví světoví manažeři a ekonomické školy. Institut má za úkol získávat kvalitní mladé studenty pro drážní sektor a současně připravovat drážní manažery na nové úkoly. Ústav již připravil tři výchovné cykly pro vedoucí drážní kádry, manažery a pro mladé absolventy škol v podnicích.
SVR mimoto potvrdila, že Tuniské dráhy pro ústav v březnu příštího roku uspořádají seminář o významu železniční dopravy pro efektivitu národního hospodářství. (ja)