28. února 2008
Správní rada Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) vydala v lednu stanovisko k aktuálním dokumentům Evropské komise Výstavba prioritní železniční nákladní sítě a Akční plán pro nákladní dopravu a logistiku. Členští operátoři kombinované dopravy podle něj vítají snahu evropských institucí o podporu rozvoje železniční nákladní dopravy pomocí cílených opatření, která by měla pomoci vyřešit současnou komplikovanou situaci.
Vybudování železniční sítě určené prioritně pro nákladní dopravu považuje UIRR za výrazný posun vpřed při podpoře železnice. Výhodou podle ní bude ze-jména podstatné zlepšení vytížení stávajících kapacit. Prosazení všech prvků projektu by mohlo umožnit zvládnout očekávaný nárůst objemu železniční dopravy o 40 procent, na němž se podle odhadu expertů bude podílet především zdvojnásobení výkonů kombinované dopravy.
Úspěch ambiciózního plánu však bude závislý na disciplinovanosti členských států Evropské unie při zavádění společných pravidel a předpisů do národních legislativ. Bez koordinovaného dodržování lhůt nemůže projekt, tak jak je koncipován, uspět, upozornila UIRR. Organizace v této souvislosti vyslovila požadavek na důsledný přístup Evropské komise a Evropského parlamentu při řešení všech souvisejících problémů.
Vše pro zvýšení přesnosti spojů
UIRR podporuje veškerá opatření, která donutí železniční společnosti ke zvýšení přesnosti vlakových spojů. Mělo by jít především o stanovení jednoznačné odpovědnosti za zpoždění, aby se operátoři kombinované dopravy a železniční podniky poskytující trakci nemuseli dohadovat ve zdlouhavých řízeních. Rozšiřování kapacity železniční sítě by měly doprovázet stimuly, nebo dokonce závazná opatření, která by železniční podniky a provozovatele infrastruktury přiměla k lepším výkonům. V opačném případě hrozí, že potenciál železniční sítě nebude plně využit, poznamenala UIRR ve svém prohlášení. Cíle musejí vycházet z potřeb těch, pro něž je projekt koncipován, a to jsou zákazníci, zdůraznila.
Navrhovaná pravidla, která by zajistila přednost nákladní dopravy v případě dosažení hranice kapacitního vytížení sítě, bude podle názoru UIRR nutné zpřesnit. Koncepce „prioritního využití sítě pro potřeby nákladní dopravy“ je podle členů UIRR správná, ale aby se zamezilo zmatkům, bude nutné naprosto precizně stanovit důvody, přesně vymezit úseky nebo celé koridory a vypracovat jasná pravidla pro provoz.
Liberalizace zůstává jen na papíře
Liberalizace železniční dopravy v Evropské unii zůstává podle UIRR prozatím spíše „na papíře“, než aby se stala realitou. Evropské instituce by měly věnovat více energie na posílení dynamiky trhu železniční nákladní dopravy. Větší podpoře by se měly těšit investice do výstavby a modernizace terminálů a seřaďovacích nádraží jako klíčových prvků moderního logistického řetězce využívajícího železniční dopravu, uvedla ve svém prohlášení UIRR.
UIRR vyjádřila obavy také ze změny směrnice 96/53/CE, která by umožnila provoz delších a těžších souprav silničních vozidel. V případě jejího schválení podle ní hrozí další přesun zakázek ze železnice na silnici. Pracně prosazená opatření na podporu ekologičtější železnice by se tak minula účinkem, upozornila UIRR.
Pro členy UIRR představují oba dokumenty Evropské komise významný doklad podpory snahám o přivedení více zakázek pro železnici. Její úspěch ovšem bude záviset především na rychlém a účinném prosazení konkrétních politických opatření. Úspěch přinese jen ochota členských států Evropské unie prosadit klíčové prvky projektu a nezbytné masivní investice do infrastruktury, zdůraznila ve svém prohlášení Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR). n