12. března 2009
Dopravní výbor Evropského parlamentu v polovině února vyslovil souhlas s novou podobou směrnice o eurovinětě, kterou navrhla Evropská komise. Rámec pro tuto směrnici vytvořil již loni v červnu „Zelený dopravní balíček“, který zahrnuje strategii internalizace externích nákladů pro všechny druhy dopravy.
Jako příspěvek do diskuse o externích nákladech v lednu Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice-silnice UIRR zveřejnila výsledky studie nezávislé poradenské společnosti CE Delft. Z analýzy vyplývá, že v 27 členských státech Evropské unie je silniční nákladní doprava odpovědná za 21 procent z celkového objemu emisí CO2, při započtení těžkých kamionů dokonce za 23 procent. Těžká nákladní vozidla podle studie tvoří necelá tři procenta veškerého provozovaného vozového parku, ale způsobují dvacet procent kongescí na silnicích a mají na svědomí dvakrát více smrtelných nehod na ujetý kilometr než osobní automobily.
Příjmy ze silničních poplatků podle dostupných dat, na něž se UIRR odvolává, pokrývají pouze náklady na infrastrukturu a neslouží ke krytí externích nákladů, jako je znečištění, hluk, zhuštění dopravy a nehody.
UIRR proto jednoznačně podporuje princip „znečišťovatel platí“ jako základ pro výpočet poplatků v dopravě. Unie se staví za to, aby veškeré způsobené externí náklady byly postupně zahrnuty do poplatků silniční dopravy. Krokové zavedení považuje za důležité s ohledem na celosvětovou hospodářskou krizi.
Železniční sektor podle UIRR generuje pouze zlomek emisí CO2, protože ve stále větší míře využívá elektrickou trakci.
Příjmy z euroviněty do dopravy
Neustále proklamovaná podpora trvale udržitelné a efektivní mobilitě by měla podle UIRR nalézt výraz i v tom, že příjmy z upravené euroviněty by měly být kompletně investovány zpět do dopravy. Koncepce rozvoje dopravní infrastruktury by pak měla zohlednit především ty druhy dopravy, které způsobují nejmenší externí náklady.
Příkladem rozumného řešení je podle členských společností kombinované dopravy železnice-silnice postup švýcarských úřadů, jimž se podařilo udržet expanzi těžké kamionové dopravy v přijatelných mezích. UIRR ocenila, že švýcarský stát zavedl poplatky odvozené od přepravních výkonů, podpořil přesun zboží ze silnice na železnici a vyčlenil dostatečné prostředky pro nové železniční projekty.
n