23. října 2008
Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR vítá změnu přístupu evropských institucí ke zpoplatnění ekologických škod v dopravě. Po workshopu k tomuto tématu tak na konci září reagovala na ekologický dopravní balíček, který v červenci schválila Evropská komise. UIRR ocenila, že díky balíčku se při konstrukci výpočtu těžiště přesunulo z původně prosazované zásady „uživatel platí“ na princip „znečišťovatel platí“.
Workshop o opatřeních na snižování hluku v železniční dopravě uspořádalo Generální ředitelství Evropské komise pro dopravu a energie 29. září v Bruselu.
Železniční sektor reprezentovaný svazy CER/SEŽ, EIM, ERGA, UIP a UIRR ve společném pozičním dokumentu již dříve uvedl negativní důsledky toho, že by protihluková opatření nebyla zavedena naráz v celé Evropě. Mezi jednotlivými železničními podniky by vznikly velké rozdíly v konkurenceschopnosti. Účastníci workshopu se shodli na tom, že tišší brzdové systémy si vyžádají poměrně značný objem investic. Navíc bude nutné s nákupem počkat do té doby, dokud na trhu nebude dostatek nových moderních brzdových systémů za přijatelnou cenu.
Balíček, který obsahuje strategii internalizace externích nákladů v dopravě, návrh hlavních zásad směrnice o tzv. eurovinětě a některá opatření pro snížení hluku na železnici, schválila Evropská komise 8. července.
UIRR doufá, že členské státy EU zintenzivní úsilí při podpoře „zelenějších“ druhů dopravy v souladu s lednovým balíčkem opatření pro zabránění změnám klimatu. n