14. února 2002
Dnes (14. února) by mělo ve Sbírce mezinárodních smluv vyjít nové
znění restrukturalizovaných příloh A a B Evropské dohody
o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí – Dohody ADR.
O některých skutečnostech, které s novým zněním souvisejí a které
mají přímý dopad na silniční přepravu nebezpečných věcí, jsme
hovořili s ing. Pavlem Petrunčíkem z odboru silniční dopravy Ministerstva
dopravy a spojů České republiky.
„Mohl byste stručně přiblížit podobu restrukturalizovaných příloh
A a B Dohody ADR, které v České republice právě vycházejí?“
„Tzv. restrukturalizovaná Dohoda ADR vstoupila v platnost 1. července
2001. Její přílohy A a B byly přeloženy do češtiny a nyní vychází
celé jejich nové znění ve Sbírce mezinárodních smluv v částce 3, jako
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí ČR č. 6. První částí
Sdělení MZV je anglický originál, druhou část představuje jeho český
překlad. Celý materiál má rozsah přes dva tisíce stran a tomu –
bohužel – odpovídá i jeho cena, která je stanovena bezmála na dva
tisíce Kč. Přechodné období pro uplatňování nových předpisů bylo
oproti předchozím úpravám stanoveno nikoli na šest, nýbrž na osmnáct
měsíců (viz DN 1/2002, pozn. red.). Do konce roku 2002 lze tedy při
přepravách nebezpečných věcí postupovat jak podle předpisů platných
před 1. červencem 2001, tak i podle nových ustanovení, a dokonce lze oba
předpisy kombinovat.
Rád bych se v této souvislosti zmínil i o tom, že v nákladním listu
již není nutné upozorňovat na to, zda jde o přepravu podle Dohody ADR ve
znění platném před 1. červencem 2001. To ovšem platí pouze
v silniční dopravě. V železniční dopravě, pokud jsou moje informace
správné, se tato poznámka vyžaduje.“
„Nové znění platí již od loňského července. Odpovídají tomu
příslušná školení? Provádějí se již na základě nových
předpisů?“
„Co se týče školení a šíření nového znění, je nutno vycházet
z toho, že – jak jsem se již zmínil – do konce letošního roku lze
používat i předchozí verzi, která platí od ledna roku 1999. Jakmile bude
oficiálně zveřejněno české znění nových příloh, bude nutné je
okamžitě uplatňovat i při všech formách školení. Již dnes však
lektoři pověření ministerstvem dopravy a spojů k provádění
zvláštního školení řidičů přepravujících nebezpečné věci
informují při jednotlivých kurzech o nejdůležitějších změnách.
Stejně tak i účastníci dalších typů školení, například podle
bývalého bodu 10 316 přílohy B
Dohody ADR, jsou již průběžně na hlavní změny upozorňováni.“
„Co je nového, pokud jde o problematiku bezpečnostních poradců?“
„V současné době se připravuje nezbytná legislativní úprava zákona
č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Vzhledem k poněkud nešťastně
formulovanému znění paragrafu 22 odstavce 5 tohoto zákona dnes
ministerstvo dopravy a spojů nemůže jednotlivé subjekty pověřovat
některými důležitými činnostmi souvisejícími s prováděním Dohody
ADR – například právě školením bezpečnostních poradců. Jeden
z důležitých požadavků restrukturalizované dohody ADR, potažmo
i příslušné směrnice EU, tak zatím nemůže být plněn. Změna
paragrafu, jehož znění by se mělo posunout do obecnější polohy, umožní,
aby MDS nejen pověřovalo právnické nebo fyzické osoby prováděním
zvláštního školení řidičů přepravujících nebezpečné věci a
ověřováním technické způsobilosti vozidel přepravujících nebezpečné
věci (jak tomu bylo v minulosti), ale i pověřovalo ostatními činnostmi,
které z restrukturalizované dohody ADR vyplývají.
Nově bude nutno mimo jiné pověřit subjekt pro provádění předepsaných
zkoušek kontejnerů MEGC, určených pro přepravu třídy 2, a subjekt pro
zkoušení nově zaváděných tzv. velkých obalů. To jsou namátkou nové
povinnosti, které ukládá restrukturalizované znění příloh dohody ADR a
kterým nám stávající paragraf 22 zákona o silniční dopravě bohužel
neumožňuje vyhovět.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR již nicméně
projednal návrh na úpravu tohoto paragrafu. Doufejme, že se poslanci začnou
návrhem zabývat v krátké době, abychom systém školení bezpečnostních
poradců a ověřování jejich odborné způsobilosti mohli nastartovat co
nejdříve.“
„Máte představu o tom, kdy by měla na jeho projednání přijít
řada?“
„Bohužel nemám, ale jsem optimista. Předpokládám, že v České
republice se tato problematika bude týkat několika stovek osob, neboť každá
firma, která je nějakým způsobem zapojena do přepravy nebezpečných
věcí, ale i jejich nakládky, vykládky, balení či plnění, bude muset
jmenovat jednoho nebo dokonce několik bezpečnostních poradců. Máme-li vše
stihnout do konce roku (což jsme jako signatáři dohody ADR povinni), dostali
bychom se při odkládání jednání o novele této právní úpravy brzy do
velkého časového tlaku. Věřím, že si poslanci této skutečnosti budou
vědomi a že návrh schválí bez zbytečných průtahů.“
„Jak se zavedení restrukturalizované dohody ADR projeví na činnosti
vašeho odboru? Přinese vám určité ulehčení práce?“
„Ustanovení v přílohách Dohody ADR nemají trvalou platnost, ale
v dvouletých intervalech se průběžně některá upravují, doplňují či
se zavádějí ustanovení nová. Zástupci třiceti osmi členských zemí
dohody ADR se pravidelně několikrát ročně scházejí a na společných
zasedáních projednávají návrhy na úpravy – tak, aby Dohoda ADR
odpovídala poslednímu vývoji a nezaostávala za realitou. Předpokládám,
že i nadále se tak bude dít ve stejných intervalech jako v minulosti. To
znamená, že již 1. ledna příštího roku vstoupí v platnost další
úpravy, které byly nebo budou projednány v loňském a letošním roce.
Kromě toho bude nutno opravit i některé nepřesnosti, které do stávající
restrukturalizované podoby příloh pronikly. Práce v této oblasti má tedy
permanentní charakter.“
Milan Frydryšek