Ing. Pavel Petrunčík pro DN

„Úpravu paragrafu 22 zákona o silniční dopravě nelze odkládat“

Dnes (14. února) by mělo ve Sbírce mezinárodních smluv vyjít nové znění restrukturali­zovaných příloh A a B Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí – Dohody ADR. O některých skutečnostech, které s novým zněním souvisejí a které mají přímý dopad na silniční přepravu nebezpečných věcí, jsme hovořili s ing. Pavlem Petrunčíkem z odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů České republiky.
„Mohl byste stručně přiblížit podobu restrukturali­zovaných příloh A a B Dohody ADR, které v České republice právě vycházejí?“
„Tzv. restrukturalizovaná Dohoda ADR vstoupila v platnost 1. července 2001. Její přílohy A a B byly přeloženy do češtiny a nyní vychází celé jejich nové znění ve Sbírce mezinárodních smluv v částce 3, jako Sdělení Ministerstva zahraničních věcí ČR č. 6. První částí Sdělení MZV je anglický originál, druhou část představuje jeho český překlad. Celý materiál má rozsah přes dva tisíce stran a tomu – bohužel – odpovídá i jeho cena, která je stanovena bezmála na dva tisíce Kč. Přechodné období pro uplatňování nových předpisů bylo oproti předchozím úpravám stanoveno nikoli na šest, nýbrž na osmnáct měsíců (viz DN 1/2002, pozn. red.). Do konce roku 2002 lze tedy při přepravách nebezpečných věcí postupovat jak podle předpisů platných před 1. červencem 2001, tak i podle nových ustanovení, a dokonce lze oba předpisy kombinovat.
Rád bych se v této souvislosti zmínil i o tom, že v nákladním listu již není nutné upozorňovat na to, zda jde o přepravu podle Dohody ADR ve znění platném před 1. červencem 2001. To ovšem platí pouze v silniční dopravě. V železniční dopravě, pokud jsou moje informace správné, se tato poznámka vyžaduje.“
„Nové znění platí již od loňského července. Odpovídají tomu příslušná školení? Provádějí se již na základě nových předpisů?“
„Co se týče školení a šíření nového znění, je nutno vycházet z toho, že – jak jsem se již zmínil – do konce letošního roku lze používat i předchozí verzi, která platí od ledna roku 1999. Jakmile bude oficiálně zveřejněno české znění nových příloh, bude nutné je okamžitě uplatňovat i při všech formách školení. Již dnes však lektoři pověření ministerstvem dopravy a spojů k provádění zvláštního školení řidičů přepravujících nebezpečné věci informují při jednotlivých kurzech o nejdůležitějších změnách. Stejně tak i účastníci dalších typů školení, například podle bývalého bodu 10 316 přílohy B
Dohody ADR, jsou již průběžně na hlavní změny upozorňováni.“
„Co je nového, pokud jde o problematiku bezpečnostních poradců?“
„V současné době se připravuje nezbytná legislativní úprava zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Vzhledem k poněkud nešťastně formulovanému znění paragrafu 22 odstavce 5 tohoto zákona dnes ministerstvo dopravy a spojů nemůže jednotlivé subjekty pověřovat některými důležitými činnostmi souvisejícími s prováděním Dohody ADR – například právě školením bezpečnostních poradců. Jeden z důležitých požadavků restrukturalizované dohody ADR, potažmo i příslušné směrnice EU, tak zatím nemůže být plněn. Změna paragrafu, jehož znění by se mělo posunout do obecnější polohy, umožní, aby MDS nejen pověřovalo právnické nebo fyzické osoby prováděním zvláštního školení řidičů přepravujících nebezpečné věci a ověřováním technické způsobilosti vozidel přepravujících nebezpečné věci (jak tomu bylo v minulosti), ale i pověřovalo ostatními činnostmi, které z restruktura­lizované dohody ADR vyplývají.
Nově bude nutno mimo jiné pověřit subjekt pro provádění předepsaných zkoušek kontejnerů MEGC, určených pro přepravu třídy 2, a subjekt pro zkoušení nově zaváděných tzv. velkých obalů. To jsou namátkou nové povinnosti, které ukládá restrukturalizované znění příloh dohody ADR a kterým nám stávající paragraf 22 zákona o silniční dopravě bohužel neumožňuje vyhovět.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR již nicméně projednal návrh na úpravu tohoto paragrafu. Doufejme, že se poslanci začnou návrhem zabývat v krátké době, abychom systém školení bezpečnostních poradců a ověřování jejich odborné způsobilosti mohli nastartovat co nejdříve.“
„Máte představu o tom, kdy by měla na jeho projednání přijít řada?“
„Bohužel nemám, ale jsem optimista. Předpokládám, že v České republice se tato problematika bude týkat několika stovek osob, neboť každá firma, která je nějakým způsobem zapojena do přepravy nebezpečných věcí, ale i jejich nakládky, vykládky, balení či plnění, bude muset jmenovat jednoho nebo dokonce několik bezpečnostních poradců. Máme-li vše stihnout do konce roku (což jsme jako signatáři dohody ADR povinni), dostali bychom se při odkládání jednání o novele této právní úpravy brzy do velkého časového tlaku. Věřím, že si poslanci této skutečnosti budou vědomi a že návrh schválí bez zbytečných průtahů.“
„Jak se zavedení restrukturalizované dohody ADR projeví na činnosti vašeho odboru? Přinese vám určité ulehčení práce?“
„Ustanovení v přílohách Dohody ADR nemají trvalou platnost, ale v dvouletých intervalech se průběžně některá upravují, doplňují či se zavádějí ustanovení nová. Zástupci třiceti osmi členských zemí dohody ADR se pravidelně několikrát ročně scházejí a na společných zasedáních projednávají návrhy na úpravy – tak, aby Dohoda ADR odpovídala poslednímu vývoji a nezaostávala za realitou. Předpokládám, že i nadále se tak bude dít ve stejných intervalech jako v minulosti. To znamená, že již 1. ledna příštího roku vstoupí v platnost další úpravy, které byly nebo budou projednány v loňském a letošním roce. Kromě toho bude nutno opravit i některé nepřesnosti, které do stávající restrukturalizované podoby příloh pronikly. Práce v této oblasti má tedy permanentní charakter.“
Milan Frydryšek 

spinner