10. ledna 2002
Americké ministerstvo dopravy na konci loňského roku vyslovilo
předběžný souhlas s dohodou mezi americkou leteckou společností Delta
Airlines a jejími evropskými partnery – francouzskou Air France, italskou
Alitalií a Českými aeroliniemi (ČSA). Tyto čtyři letecké společnosti
sdružené v alianci SkyTeam tak získaly výjimku z amerického
antimonopolního zákona a budou moci na určitých linkách přes Atlantik
koordinovat své lety a ceny letenek.
Předběžný souhlas si letecké společnosti zajistily v podstatě již
v listopadu, kdy USA a Francie dosáhly dohody o letecké liberalizaci,
respektive o „otevřeném nebi“. Tato smlouva nebyla dosud podepsána,
avšak Paříž přislíbila, že tak učiní vzápětí poté, co se Washington
zaručí, že letecké skupině poskytne výjimku z antimonopolního zákona.
V případě ČSA a Alitalie již USA dohody o otevřeném nebi uzavřely.
Američané od začátku jednání dávali najevo, že nehodlají poskytovat
imunitu před antimonopolními zákony leteckým společnostem z těch zemí,
které s USA nemají bilaterální dohodu o „otevřeném nebi“. Zároveň
americká vláda již dříve upozornila na to, že výjimka z antimonopolního
zákona nebude mít okamžitě definitivní charakter. Po předběžném
schválení totiž v souladu s americkou legislativou následuje dvoutýdenní
lhůta pro případné připomínky. Nevznese-li nikdo žádné výhrady, dohoda
pak vstoupí v platnost.
Žádost aliance SkyTeam posuzována mírněji
O udělení výjimky z antimonopolního zákona požádala aliance SkyTeam
loni v srpnu, tedy asi týden poté, co si podobnou žádost u amerických
regulačních úřadů podaly British Airways spolu s American Airlines, tedy
členů aliance one-
world.
Žádost o imunitu zahrnovala „sdílení a seskupování tržeb a zisků na
jednotlivých trzích aliance“. To podle antimonopolních zákonů
představuje nelegální dohody o cenách a tržbách, takže udělení imunity
je pro činnost aliance nezbytné.
Aliance SkyTeam byla podle pozorovatelů posuzována méně přísně než
spojení British Airways a American Airlines, protože linky mezi USA a Francií
jsou považovány za méně významné než lety mezi USA a londýnským
letištěm Heathrow. Navíc jednání o dohodě o otevřeném nebi mezi USA a
Británií se vlečou již příliš dlouho a bez jakýchkoli výsledků a
v důsledku toho mohou z Heathrow do USA létat z amerických společností
pouze American Airlines a United Airlines.
ČSA jsou členem aliance Sky-
Team od loňského března. Členové SkyTeam zatím mohou v rámci tzv.
code-sharingu prodávat letenky na letadla svých partnerů. Stále si však
musí konkurovat cenami a jsou daleko od toho, aby spojovali své služby do
integrované sítě.
(čtk)