14. června 2011
Konferenci o budoucnosti dopravy v Evropě svolaly na počátku května do Bruselu Stálé zastoupení České republiky při Evropské unii, Česká podnikatelská reprezentace při EU a skupina AWT. Více než 35 zástupců evropských institucí, členských států a podnikatelů se na ní shodlo na potřebě lepší spolupráce Evropské unie s členskými státy v oblasti udržitelnosti a potřebě konkrétních a lépe analyzovaných opatření v nové Bílé knize Evropské komise k dopravě.
Bílou knihu k dopravě zveřejnila Evropská komise letos v březnu (viz DN 14/11). Zatímco Bílá kniha z roku 1992 otevřela dopravní trh a Bílá kniha z roku 2001 byla zaměřena na vyvážení jednotlivých dopravních módů, cílem posledního dokumentu s podtitulem Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurence- schopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje je zasadit sektor dopravy do širšího kontextu strategie Evropa 2020.
Celkem nová Bílá kniha obsahuje 40 iniciativ rozdělených do čtyř kategorií – vnitřní trh, inovace, infrastruktura a mezinárodní dimenze.
„Česká republika Bílou knihu Evropské komise vítá, obzvláště oceňuje rozlišení mezi různými druhy dopravy a podporu infrastrukturní dopravy napříč Evropskou unií,“ uvedl na akci dopravní atašé ze Stálého zastoupení České republiky při Evropské komisi Jan Němec. „Hovoříme-li však o udržitelnosti a ekologizaci dopravy, musíme zajistit, že to nebude na úkor její konkurenceschopnosti,“ dodal.
Ekonomický analytik Evropské komise Gergely Sulyok zdůraznil, že doprava je páteří jednotného trhu a obchodu vůbec. Je však téměř z 96 procent závislá na ropě, jejíž cena v budoucnosti poroste. Z tohoto důvodu je podle něj nutné změnit dopravní systém. Doprava bude muset být méně náročná na energetické zdroje, používat „čistší“ druhy energie a efektivně využívat multimodální, integrovanou a „inteligentní“ síť, řekl.
Olga Sehnalová, členka výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, na konferenci uvedla, že diskuse v Evropském parlamentu na toto téma se teprve rozbíhají. „Je potřeba veřejné a politické podpory, která povzbudí všechny aktéry, aby se podíleli na vytvoření jednotného evropského dopravního prostoru a spolupracovali na jeho vytvoření,“ zdůraznila.
„BUSINESSEUROPE podporuje obecné cíle Bílé knihy k dosažení udržitelné dopravy,“ oznámila poradkyně oddělení pro vnitřní trh konfederace evropských podnikatelských svazů BUSINESSEUROPE Anna Constablová. Důraz by měl být kladen na vytvoření podmínek pro efektivní multimodalitu a dokončení vnitřního trhu dopravy nikoliv na nucené upřednostňování některých druhů dopravy, řekla.
Vedoucí oddělení pro nákladní dopravu a záležitosti Evropské unie v oblasti životního prostředí Mezinárodní unie silniční dopravy Mark Billiet konstatoval, že Bílá kniha postrádá konkrétní opatření. „Cílů předešlé Bílé knihy zatím nebylo plně dosaženo, a proto se musíme ujistit, že tentokrát uspějeme,“ řekl. „Potřebujeme dopravní systém se všemi druhy dopravy, který bude založen na efektivním využívání zdrojů. Nucený modální přesun nemůže fungovat,“ dodal. Za důležité Mark Billiet považuje snižování environmentálních dopadů komerční silniční dopravy, a to již od zdroje.
Celkově jdou podle účastníků konference ambice Bílé knihy dobrým směrem, často jsou však vzdáleny realitě, mimo jiné i proto, že si jednotlivé členské státy nadále ponechávají svá ochranná opatření.
(spa)