Německo

V centru pozornosti Německého logistického kongresu byla integrace

Pod mottem „Předstih díky integraci“ se ve staronovém německém hlavním městě Berlíně ve dnech 16. až 18. října uskutečnil již 19. ročník Německého logistického kongresu. Na pravidelné výroční akci největšího evropského národního logistického sdružení – Bundesvereinigung Logistik (BVL) – se podle jeho sekretariátu i letos sešlo více než dva tisíce odborníků z oblasti průmyslu, služeb, obchodu a vědy nejen z Německa, ale prakticky z celé Evropy.

Podle prezidenta BVL Peera Wittena byla sice letošní účast nepatrně nižší než loni, vzhledem k současné hospodářské situaci v Německu však zájem o kongres i tak považuje za velký úspěch. Centrálním tématem letošního kongresu byla spolupráce – jak uvnitř logistického sektoru, tak i ve vztahu k jiným subjektům. Většina z více než dvaceti odborných jednání kongresu v souladu s tím nesla v názvu buď slovo integrace nebo spolupráce. Tuto hlavní tematickou linku pak doprovodily diskuse o bezpečnosti v logistice (i pod vlivem posledních teroristických útoků na Bali) a samozřejmě i na nejžhavější vnitroněmecké téma – sestavení nové spolkové vlády.

Apel na nového ministra dopravy

Již v první den jednání kongresu totiž zástupci vítězných stran – SPD a Zelených – podepsali nové programové prohlášení (pod záhlavím „Mobilita pro 21. století“ podrobně rozpracovává i úkoly v oblasti dopravy) a zveřejnili složení nové spolkové vlády. V nové (a nejštíhlejší za posledních padesát let – má jen třináct ministrů) vládě zůstalo jen šest členů bývalého kabinetu. Ministrem dopravy, stavebnictví a bytové politiky (a nově i pro výstavbu východních spolkových zemí, která byla dosud v gesci úřadu spolkového kancléře) se stal dosavadní premiér spolkové země Braniborsko Manfred Stolpe. Jako druhý nejstarší člen vlády se svými šestašedesáti lety přispěl k vysokému průměrnému věku kabinetu – 57,56 roku. K Manfredu Stolpemu, který již dříve ohlásil odchod do důchodu, musel Gerhard Schrö-der sáhnout poté, co nabídku překvapivě (s odvoláním na své priority v komunální politice) odmítl původní kandidát – lipský primátor Wolfgang Tiefensee.

„Vláda musí zajistit prostředky na rozvoj infrastruktury“

„Sešli jsme se zde také proto, abychom nové vládě řekli, co je potřeba udělat,“ řekl v úvodním projevu předseda BVL Peer Witten a současně ji vyzval k tomu, aby se přihlásila k nutnosti zajištění mobility a rozvoje dopravní infrastruktury. „Očekáváme, že prostředky potřebné k výstavbě infrastruktury poskytne státní rozpočet, hlásíme se však i k přiměřenému financování ze strany uživatelů,“ řekl.

Nový systém mýtného za použití dálnic pro nákladní vozidla podle něj nesmí mít za následek výrazné zdražení dopravních služeb bez dostatečných kompenzací. „Ani zvyšování daňového zatížení, ani zpřísňování bezpečnostních procedur nesmí vést k dalšímu zdražování dopravních služeb,“ zdůraznil.

Peer Witten dále prohlásil, že podnikatelé a management nekladou jen požadavky na vládu. Jsou si podle něj vědomi toho, že současná situace staví nové úkoly i před logistický management podniků. Jedním z nich je i vůle ke spolupráci – a pokud je to nutné, i ke spolupráci mezi konkurenty. „V éře neustálého propojování jednotlivých systémů je jejich základním předpokladem dokonalá součinnost jednotlivých prvků v integrovaném prostředí,“ zdůvodnil v této souvislosti volbu letošního nosného tématu kongresu. Za další předpoklady úspěchu označil využívání moderních informačních a komunikačních technologií včetně e-commerce a převzetí sociální a ekologické zodpovědnosti v globálním měřítku.

Vůdčí osobnosti německého hospodářství

Do Berlína účastníky kongresu tradičně přitahuje bohatý program seminářů, přednášek a panelových diskusí o současnosti a budoucnosti logistiky, ale především řada zvučných jmen přednášejících. Do úvodní panelové diskuse na téma „Mobilita v Evropě – předpoklad úspěchu v globální konkurenci“ se také letos zapojili skutečně vůdčí osobnosti německého průmyslu a dopravy – například prezident Spolkového svazu průmyslu Michael Rogowski, předseda představenstva Německé dráhy DB AG Hartmut Mehdorn, prezident Svazu německého automobilového průmyslu VDA Bernd Gottschalk a člen představenstva Deutsche Lufthansa AG Wolfgang Mayrhuber. Diskutovali o nových požadavcích na logistiku a jejích perspektivách v nadcházejícím legislativním období, významu logistiky pro další hospodářský vývoj Německa a o vlivu globalizace na celé odvětví.

Plný rozsah revolučních změn, kterými logistická praxe v důsledku překotného vývoje informačních a komunikačních technologií prochází, a jejich nejnovější podoby pak účastníkům kongresu přiblížily desítky přednášejících a moderátorů jednotlivých přednášek a workshopů.

Hlavnímu tématu integrace a spolupráce v logistice byly věnovány například přednášky o spolupráci mezi Evropou a Asií, internetových tržištích jako nástroji integrace, integrovaných distribučních modelech, spolupráci mezi logistickými podniky v USA nebo o integraci praxe a vědeckého výzkumu. Program doplnily přednášky na další aktuální tematické okruhy – například o trendech a strategiích moderní logistiky, využívání špičkových technologií v logistice, interdisciplinární logistice, postavení člověka v oboru logistiky a samozřejmě i na téma bezpečnosti logistiky.

Jedna z více než dvaceti panelových diskusí byla věnována i tématu „Šance a rizika rozšíření Evropské unie na východ“. Vystoupili na ní řečníci z Polska a Litvy.

Německá logistická cena poprvé pro dva podniky

Jako tradičně byla i letos v rámci kongresu předána prestižní Německá logistická cena, kterou BVL každoročně udílí za zvláštní příspěvek k rozvoji oboru. Na slavnostní recepci v moderní budově berlínského Tempodromu ji letos poprvé převzali zástupci dvou podniků: ocenění si z Berlína odvezli ředitelé společnosti Metro MGL Logistik (za zcela inovovanou logistiku zásobování sítě prodejen) a strojírenského podniku Gildemeister AG (za úspěšnou reorganizaci všech výrobních a logistických procesů uvnitř podniku).

Studie spolupráce

U příležitosti kongresu BVL oficiálně zahájil podrobný průzkum stupně spolupráce mezi jednotlivými podniky uvnitř logistického sektoru v Německu. Jeho východiskem je nová studie BVL „Trendy a strategie logistiky – Supply Chains v době změn“, která se otázkou spolupráce mimo jiné rovněž zabývá. Až do jara příštího roku budou pověření odborníci dotazovat jednotlivé podniky na jejich chování v této oblasti – výsledky by měl BVL zveřejnit v průběhu příštího roku. Luboš Spálovský

www.bvl.de

spinner