ADR 2001

V českém jazyce už v letošním roce nebo ještě později?

Tradice nás zavazuje. Nebo svazuje? Jak která: stejně vytrvale jako Dopravní noviny píší na stránce „Nebezpečné zboží“ (Už nikoli! Pozn. red.) o problematice přepravy nebezpečných věcí, dodržujeme v České republice uctivý odstup mezi vydáním nové verze příloh A a B k ADR v Evropě a jejich českým překladem. V době, kdy tuto poznámku píši (polovina února), dozrává český překlad „nové ADR“ kdesi v inkubátoru, neschopný ještě vlastní existence, zatímco norma sama je už sedmý měsíc v platnosti.
Někdo může říci: „Klídek, přechodné období platí až do Silvestra letošního roku, takže pohoda.“ To ovšem neplatí pro ty, kdo pracují s radioaktivními látkami. V této oblasti skončilo přechodné období spolu s rokem 2001, a jen zainteresovaní vědí, jak se s tím vypořádali.
Jedním ze zpracovatelů překladu „ADR 2001“ do češtiny je pan docent Vladimír Uhříček. Některé zajímavé informace zprostředkovaly Dopravní noviny obsáhlým rozhovorem s ním ve svém prvním letošním čísle. Značná část rozhovoru byla věnována povinně zaváděnému institutu bezpečnostního poradce. I v této souvislosti se snaží Česká republika zaujmout významné místo na evropském nebi: takzvaný „příslušný orgán smluvního státu“, jímž je u nás ministerstvo dopravy a spojů, není oprávněn jmenovat školicí instituce a zkušební komise, které by budoucí bezpečnostní poradce školily a zkoušely. Titulek nad rozhovorem s doc. Uhříčkem, oznamující, že „V České republice jsou zatím čtyři bezpečnostní poradci“, je tedy zavádějící: troufám si tvrdit, že v ČR dosud není žádný platně přezkoušený bezpečnostní poradce, neboť by ho neměl kdo vyškolit, a zejména pak vyzkoušet.
To ovšem nevadí některým institucím, které vyškolení bezpečnostních poradců už řadu měsíců nabízejí. Není divu – bude to pěkný „džob“: dříve uváděná hranice množství nebezpečných věcí vyrobených či zmanipulovaných za rok totiž padla. Takže každá firma, jejíž činnost zahrnuje přepravu měřitelného množství nebezpečných věcí, nebo s touto přepravou související balení, nakládku, plnění nebo vykládku nebezpečných věcí pro silniční dopravu, musí mít (pokud ministerstvo dopravy a spojů nevyužije oprávnění po-dle ustanovení 1.8.3.2 k úlevám z této povinnosti) jednoho nebo více bezpečnostních poradců. To nebude pár jednotlivců – to budou tisíce lidí!
Podle dostupných informací však nebude nutné, aby budoucí bezpečnostní poradce absolvoval školení podle dřívějších okrajových čísel 10 316, respektive 10 315, jak je v rozhovoru s doc. Uhříčkem uvedeno. Ale i kdyby tato podmínka platila, nesdílím názor, že se školení podle bodu 10 316 konalo jen pro malý počet zájemců. Školitel, který byl ve firmě pověřen provedením školení podle zmíněného bodu, totiž nemusí splňovat naprosto žádné předpoklady. Školit podle bývalého bodu 10 316, resp. podle nového ustanovení 1.3.1, může každý, kdo si troufá. Dokumentace o absolvování těchto školení je pouze záležitostí zaměstnavatele a zaměstnance, takže celkový přehled o tom, kolik lidí bylo takto vyškoleno, neexistuje.
Na závěr snad ještě poněkud škodolibá poznámka: jestliže jsme byli donedávna zvyklí, že v oblasti železniční přepravy nebezpečných věcí – RID – bývalo vydání českého překladu nového znění Přílohy I – Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečného zboží (nyní snad už „nebezpečných věcí“) – o poznání rychlejší než aktualizace ADR, teď už to pravda není. Že by to bylo tím, že se i o RID nyní stará MDS?
Ing. Josef Palatin 

spinner