11. února 2014
PRAHA (11.2.) – V oblasti dopravy chce vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) transformovat společnost Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik, ulehčit Českým drahám při správě nádraží a další železniční infrastruktury, kterou využívají i konkurenční dopravci, a změnit legislativu pro usnadnění přípravy dopravních staveb. Vyplývá to z programového prohlášení vlády.
Proti původnímu textu koaliční dohody z něj naopak vypadl návrh na zvýšení podílu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na daních z minerálních olejů. Struktura Ředitelství silnic a dálnic by se měla změnit tak, aby zajistila efektivní výběr mýta po 1. 1. 2017 plně pod kontrolou ministerstva dopravy, uvedla vláda v textu prohlášení.
Už dříve ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) řekl, že uvažuje v oblasti výběru mýtného o posílení postavení ŘSD po vzoru rakouského správce komunikací Asfinag. V rámci tohoto modelu řídí provoz mýtného systému stát a jednotlivé subdodavatelské služby se soutěží samostatně.
Na rozdíl od Rakouska tuzemský mýtný systém spravuje jediný dodavatel, kterým je společnost Kapsch. Smlouva s ním vyprší právě po roce 2016 a resort dopravy nyní připravuje výběrové řízení na pokračování systému po tomto datu.
V oblasti železnice chce vláda vytvořit prostředí jednotného evropského železničního prostoru, které má ušetřit státním Českým drahám náklady na provoz nádraží a další železniční infrastruktury, kterou využívají i jiní dopravci. Ti za využití infrastruktury nebo služeb poskytovaných Českými drahami budou platit stanovenou cenu, slíbil v prohlášení kabinet.
Ústup od snahy zvýšit podíl příjmů dopravního fondu na výběru daně ze současných devíti na 25 procent znamená pro fond ztrátu zhruba 13 miliard korun ročně. Podle ministra Prachaře ale není hlavním problémem dopravního stavitelství nedostatek peněz, ale právě naopak jejich relativní přebytek. Chybí totiž především kvalitně zpracované projekty, na které by bylo možné peníze z národního rozpočtu a především dotace z EU smysluplně využít.
(čtk)