21. března 2002
S aktuálním stavem v oblasti přeprav nebezpečných věcí, ale zejména
se změnami a novinkami, jež se v nejbližší i vzdálenější budoucnosti
v této oblasti připravují, se mohli seznámit účastníci
„Mezinárodních dní nebezpečných věcí-Hamburk 2002“, které se
v polovině února uskutečnily v hamburském hotelu Elysee. Akce se
zúčastnili odborníci z dvanácti evropských zemí a USA.
Seminář navázal na tradici podobných akcí konaných v předchozích
letech, ovšem tentokrát pořadatelé položili větší důraz na
mezinárodní vztahy, a proto byl celý program simultánně tlumočen do
anglického jazyka. V programu, v němž pořadatelé vyhradili místo pro
všechny druhy přeprav nebezpečných věcí (leteckou, námořní, říční,
silniční i železniční), vystoupilo celkem devět přednášejících.
Součástí akce byla také tři diskusní fóra a prohlídka námořního
přístavu Hamburk.
Vzhledem k tomu, že se zabývám především pozemní přepravou
nebezpečných věcí, pominu referáty týkající se výhradně námořní,
říční a letecké přepravy a představím jen příspěvky zabývající se
silniční a železniční přepravou.
Od příštího roku se změní prakticky všechny předpisy
Vedoucí referátu „Nebezpečné věci“ německého spolkového ministerstva
dopravy dr. Rein poskytl podrobné a obsáhlé informace o všech úpravách
předpisů jednotlivých druhů dopravy. Zmínil se také o změnách, které
se připravují v letošním roce i v následujících letech, přičemž
hovořil samostatně o mezinárodních a národních předpisech.
Od 1. ledna příštího roku dochází ke změně prakticky všech předpisů
pro přepravu nebezpečných věcí, protože od tohoto data začne platit:
l 13. vydání Vzorových předpisů OSN (tzv. „Orange Book“),
l 31. Amendment (dodatek) IMDG–Code,
l RID/ADR/ADNR,
l ICAO-TI.
Třinácté vydání Vzorových předpisů OSN (Orange Book) bude schváleno
v prosinci letošního roku s tím, že jeho vydání bude mít vliv na
předpisy jednotlivých dopravních oborů od 1. ledna roku 2005. Přinese
pravděpodobně následující novinky a změny:
u zapracování nových norem ISO,
u podmínky pro přepravu velkých lithiových baterií,
u přepracované podmínky pro třídu 6.2 (infekční látky),
u přepracované podmínky pro přepravu ve volně loženém stavu,
u zapracování podmínek pro přepravu tuhých látek v přemístitelných
cisternách,
u přepracování podmínek pro přepravu hluboce zchlazených zkapalněných
plynů,
u přepracování podmínek pro klasifikaci ohňostrojných těles třídy 1
(tzv. Default-List),
u racionální seznam organických peroxidů.
Do 31. Amendmentu (dodatku) IMDG-Code budou podle dr. Reina zapracovány
především změny, které vyplývají z 12. vydání Vzorových předpisů
OSN. Dále bude předpis připravován na 1. leden roku 2004, kdy se z pouze
doporučujícího předpisu stane předpis závazný.
Novinky a změny pro RID byly schváleny již v listopadu loňského roku na
zasedání znalců a k 31. lednu letošního roku jej Ústřední úřad OCTI
v Bernu rozeslal členským zemím k notifikaci. Změny ADR musí ještě
schválit květnové zasedání WP.15, které by mělo ještě projednat otázky
hasicích přístrojů a osvobození v odstavci 1.1.3.6.2, přepracovat část
9 a provést některé další změny.
Předpokládá se, že ADN začne platit v letech 2004 až 2005. Přesné
datum bude záviset na ratifikaci jednotlivými zeměmi. Předpis je obsahově
upravován podle ADNR s tím, že k 1. lednu příštího roku by i do ADN
měly být zapracovány změny vyplývající z 12. vydání Vzorových
předpisů OSN.
Nový ADNR v nové struktuře bude publikován 1. ledna příštího roku.
I do tohoto předpisu by měly být zapracovány změny vyplývající
z 12. vydání Vzorových předpisů OSN a změny z ADR/RID. Části 1, 2,
3 a 5 ADNR odpovídají stejným částem v ADR/RID, na části 4 a 6 bude
uveden odkaz.
Ze čtyř předpisů jediný?
Specialista pro přepravy nebezpečných věcí po železnici a pro RID na
Ústředním úřadu OCTI v Bernu pan Conrad vystoupil v Hamburku s vizí
jediného předpisu pro všechny čtyři druhy dopravy (silniční,
železniční, leteckou a námořní/říční). Provedl srovnání platných
předpisů ADR, RID, ICAO-DGR a IMDG-Code a vycházel přitom ze Vzorových
předpisů OSN. Dospěl k závěru, že pouze s malým úsilím by v budoucnu
bylo možné dosáhnout toho, aby všechny tyto předpisy byly sloučeny a
vydány v podobě jediného předpisu. Specifické odlišnosti by podle jeho
názoru bylo možné rozlišit podobně, jako již nyní ve společném
předpise ADR/RID 2001, který byl v Německu publikován na konci loňského
roku.
Pan Conrad porovnával nejen vlastní text jednotlivých předpisů, ale i
„srdce předpisů“ – tedy tabulky (seznamy) včetně Vzorových
předpisů OSN, z nichž uživatel zjistí podmínky pro přepravu (některé
výsledky uvádí tabulka).
V následné diskusi se odborníci rozdělili na dvě skupiny – jedna
z nich tuto iniciativu přivítala, zatímco ta druhá tvrdila, že počet
uživatelů takto sloučeného předpisu by nebyl příliš vysoký, a proto jej
není třeba ani vytvářet. O tom, zda tento nápad zůstane pouhou vizí,
však rozhodne až budoucnost.
Stanislav Hájek, Pardubice