Bloková výjimka

V oblasti prodeje, servisu a náhradních dílů přinese vstup do EU zásadní změny

Celostátní konferenci „Zásadní změny v prodeji a servisu automobilů a v oblasti náhradních dílů po vstupu České republiky do Evropské unie“ uspořádaly minulý týden v Praze AUTOservis akademie, s. r. o., a Svaz autoopraven České republiky (SAČR).

Její účastníci měli možnost získat podrobné a kvalifikovaně podané informace o nových legislativních podmínkách pro podnikání v jednotlivých oblastech – především o tom, do jaké míry se jich dotkne vyhláška č. 31/2003 Sb. (tzv. bloková výjimka), o povolení obecné výjimky

ze zákazu dohod narušujících soutěž podle § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, pro určité druhy vertikálních dohod o distribuci

a servisu motorových vozidel. Tato vyhláška, která zásadním způsobem mění podmínky prodeje a servisu motorových vozidel a distribuce náhradních dílů, sice platí od 1. července letošního roku, avšak zatím se vztahuje pouze na nově uzavírané dealerské smlouvy, neboť její přechodné období bylo prodlouženo do 31. října příštího roku.

Exkluzivní a selektivní distribuční systém

Podle prezidenta SAČR Josefa Lhotáka je jednou z novinek, kterou nová legislativa přináší, skutečnost, že výrobci či importéři se budou muset rozhodnout buď pro exkluzivní distribuční systém (Dealer prodává výhradně vozidla daného výrobce, který mu zaručuje výhradní dodávky a určí mu prodejní region. Dealer má právo prodávat dalším prodejcům vozidel, včetně například supermarketů.), nebo selektivní (Dodavatel určí pro výběr prodejců a autorizovaných opraven určitá kritéria, zaváže se, že bude dodávat pouze takto vybraným odběratelům, a ti se naopak zaváží, že nebudou prodávat neautorizovaným prodejcům nebo nezávislým opravnám.). Selektivní distribuční systém se dále dělí na kvantitativní (Výrobce určí kritéria, která přesně vyčíslují počet smluvních dealerů. Je povinný, pokud podíl dodavatele na relevantním trhu nových vozidel přesáhne 30 procent.) a kvalitativní (Dodavatel určí kvalitativní kritéria a ten, kdo je splní, se může stát smluvním dealerem nebo autorizovanou opravnou, bez ohledu na celkový počet subjektů. Je povinný, pokud podíl dodavatele na trhu přesáhne 40 procent.).

Oddělení prodeje a servisu

Důležité je i to, že dochází k oddělení prodeje od servisu – výrobce či dovozce tak musí na každou tuto činnost uzavírat vždy samostatnou smlouvu. Středisko také bude moci provádět opravy všech vozidel bez ohledu na značku, navíc výrobce nesmí omezovat právo dealera stanovit si vlastní cenu. Dále, veškeré potřebné informace musí být dostupné ve stejnou dobu a za stejnou cenu jak autorizovaným, tak neautorizovaným pracovištím.

Dealerská smlouva může být uzavřena na dobu určitou nebo neurčitou. Platí-li po dobu určitou, musí být její platnost nejméně pět let, s tím, že šest měsíců před jejím vypršením musí výrobce či dovozce její ukončení oznámit. V případě smlouvy na dobu neurčitou je výpovědní lhůta dva roky a výrobce či dovozce musí zaplatit kompenzace.

Josef Lhoták rovněž zdůraznil skutečnost, že od 1. listopadu příštího roku se bude „vyhrazený region pro prodej a servis jmenovat Evropa“ a že v následujících dvou letech lze očekávat „zevropštění“ vztahů mezi výrobci a dealery (v tom smyslu, že tuzemští dealeři byli doposud ochotni přistupovat na podmínky, které by pro jejich západoevropské kolegy byly nepřijatelné).

Změní se také to, že zákazníci budou moci provádět opravy a údržbu vozidel v záruční době i v neznačkových servisech.

Bloková výjimka představuje podle Josefa Lhotáka významnou změnu. Podle jeho názoru z ní budou profitovat především zákazníci a pak také velké značkové servisy, které budou mít prostředky na rozsáhlou expanzi a využijí tzv. pobočkové klauzule.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla má Česká republika výhodu v tom, že v předchozích letech v ní byla vybudována nová síť.

Zodpovědnost za odvedenou práci

Pavel Tunkl však také upozornil na některé skutečnosti, jež nejsou na první pohled zcela zřejmé – například na to, že po liberalizaci bude každý za svou práci zodpovědný, tedy i neznačkové servisy. Rovněž servisy, které nepoužívají původní, ale srovnatelné díly, by si měly pečlivě ohlídat to, jak mají ve smlouvách s dodavateli stanovenu zodpovědnost za jejich kvalitu a případně vzniklou škodu. Zdůraznil také skutečnost, že se často zaměňují pojmy zprostředkování a prodej – zprostředkovatel jedná něčím jménem se všemi důsledky z toho plynoucími.

Bloková výjimka má platnost do 31. května roku 2010. (lan)

spinner