Seminář

V Praze o přepravě nebezpečných věcí na moři a ve skladech

V letošním roce dochází k dílčím změnám předpisů upravujících přepravu nebezpečných věcí ve všech oborech dopravy. Zatímco v oblasti letecké, železniční a silniční dopravy funguje v České republice velmi solidní školicí a konzultační zázemí, v námořní dopravě a skladové logistice je situace naprosto odlišná.

Proto na posledním jednání Námořního klubu při Svazu spedice a logistiky (SSL) loni na podzim zazněl ze strany námořních speditérů a zastoupení zahraničních rejdařů a přístavů v ČR námět, aby svaz na toto téma uspořádal seminář vedený zahraničními lektory, kteří mají s problematikou přepravy nebezpečných věcí po moři a ve skladech zkušenosti. Iniciativy uspořádat seminář se nakonec ujaly tři spolupracující subjekty: reprezentace přístavu Hamburk v Praze, redakce Dopravních novin a Svaz spedice a logistiky. Seminář se uskuteční 17. března od 9:00 na Novotného lávce v Praze 1 (viz přihláška na straně 2).

Předpisy pro přepravu nebezpečných věcí v námořní dopravě jsou v průměru přísnější než v oblasti pozemní dopravy. Jiné úkoly je třeba splnit a předejít tak horším ekologickým katastrofám při nehodě plavidla přepravujícího nebezpečné zásilky, vzdáleného stovky a tisíce kilometrů od pobřeží, než je tomu v případě nehody kamiónu či vagónu v otevřené krajině.

Námořní předpisy ovšem platí také pro kamióny a železniční nákladní vozy s nebezpečnými věcmi, které se přepravují na palubách námořních trajektů.

Vystoupí zkušení lektoři z Hamburku

Problematikou nebezpečných věcí na moři, především z hlediska aplikace kodexu IDMG a jeho letošních změn, se bude ve dvou částech zabývat Jan Derlien z Hamburské přístavní a skladovací společnosti HHLA.

HHLA loni s 3200 pracovníky přeložila 32 miliónů tun kusového zboží. Zabývá se také překladem kontejnerů, multimodálními dopravními systémy, navazujícími na evropské zázemí přístavu, skladováním, logistikou a poradenstvím. Společnost provozuje například nejvýkonnější kontejnerový terminál přístavu Hamburk – Burchardkai. Silnou pozici má HHLA i v oblasti překladu konvenčního kusového zboží všeho druhu. Obrat společnosti, jejímž jediným akcionářem je svobodné a hanzovní město Hamburk, v loňském roce dosáhl asi 500 miliónů €.

O skladové logistice nebezpečných věcí pojedná Alyne Greschlerová, manažerka hamburské společnosti Buss Logistics. Její firma se zaměřuje na kontraktní logistiku, skladovací komoditní logistiku včetně chemických výrobků a nebezpečných věcí a široký sortiment přístavních služeb. Provozuje celosvětovou síť poboček a agentur a vlastní centra chemické logistiky v Hamburku a Singapuru, jež jsou zaměřena na všechny třídy klasifikace nebezpečných věcí. Pracovníci společnosti Buss Logistics v této oblasti pracují podle systémových zásad „Responsible Care“ (zodpovědné péče) tak, aby jejich aktivity vyhovovaly standardům GMP, respektive HACCP. Na semináři zaznějí podrobnější informace i o tomto tématu.

Příspěvky zahraničních účastníků budou tlumočeny do českého jazyka.

(jk)

spinner