24. března 2014
Dopravci sdružení ve svazu dopravy ČR očekávají, že nová vláda vytvoří příznivé podnikatelské prostředí. Na valné hromadě svazu na konci února jednali o aktuálních problémech, které jejich obor trápí. Do pražského hotelu Olympic, kde se valná hromada konala, vyrazil za dopravci i nový ministr dopravy Antonín Prachař. V centru pozornosti dopravců bylo vládní prohlášení a jeho priority.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák po jednání zdůraznil, že pro podnikatele je velmi důležité, jak bude probíhat vývoj institucí, jaký důraz položí vláda na rozvoj dopravní infrastruktury, bude-li stát přispívat na inovace, podporovat export, vzdělávání a další věci. Za zásadní věc označil Ing. Jaroslav Hanák skutečnost, že nová vláda jednala s dopravci ještě před vypracováním programového prohlášení. „Nezažil jsem dosud za posledních dvacet let, že by někdo bral vážně naše připomínky před zapracováním do koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády,“ uvedl prezident svazu.
Dopravci se mimo jiné zabývali celkovou situací na železnici. Shodli se na tom, že je třeba razantně postoupit v přípravě zákona o drahách, řešit otázku regulátora a zamyslet se nad neefektivní osobní železniční dopravou. „Nechápu, proč by mezi Prahou a Ostravou mělo jezdit denně množství rychlíků s pidivláčky složenými ze tří až čtyř vagonů, a ještě navíc bez zastavování v tradičních zastávkách, jako je Česká Třebová,“ řekl Jaroslav Hanák. „Přitom nákladní doprava na této trati prakticky nemá prostor. Hovoříme nesmyslně o převodu přepravy zboží ze silnice na železnici – ale kudy to zboží chceme vozit, když nemáme volnou klíčovou síť pro tuto oblast?“ řekl dále Jaroslav Hanák.
Prezident svazu ocenil podporu kombinované dopravy, která podle něj v ČR funguje velmi dobře. V této souvislosti vyjádřil naději, že se ministerstvo vrátí k programu veřejných logistických center. Mezi mnoha dalšími aktuálními otázkami na valné hromadě zazněla potřeba mít jasno v otázce budoucí podoby mýta. „Pan ministr se musí s vládou rozhodnout, jak se bude pokračovat, musí se vytvořit řídicí výbor, odborný tým, aby zpracoval strategii mýtného. Pak se teprve do tohoto procesu zapojíme my,“ řekl Jaroslav Hanák.
Na pořadu jednání se zaznělo rovněž téma podpory pro vodní dopravu. Stát podle dopravců nezodpovědně zanedbal řešení škod po loňských povodních. „Vodní dopravě stát nedal ani jeden milion, i když někde v materiálech bylo, že dostanou 50 milionů – pravda to není. To vše ještě budeme řešit,“ řekl dále Jaroslav Hanák. „Chceme podpořit pana ministra, který má dobře nakročeno k tomu, aby se začaly uskutečňovat pozitivní změny,“ dodal Jaroslav Hanák.
Pavel Toman