​Veřejná doprava se kvůli kompenzacím může zhroutit

​Veřejná doprava se kvůli kompenzacím může zhroutit

Veřejná doprava v krajích se může po Novém roce zhroutit. Tvrdí to liberecký hejtman Martin Půta. Důvodem jsou nevyjasněné kompenzace zvýšených nákladů dopravcům v souvislosti s růstem mezd řidičů autobusů. S žádostí o pomoc se proto Martin Půta obrátil na premiéra Bohuslava Sobotku. Problém, jak zvýšené náklady dopravcům kompenzovat, nebude mít podle něj jen Liberecký kraj, zabývat by se jím proto měla na svém zasedání také Asociace krajů ČR.

Vláda se v říjnu těsně před krajskými volbami dohodla s odbory na zvýšení mezd řidičů autobusů od Nového roku. Mzdy by se měly zvýšit o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Stoupne i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 měsíčně. Podle odhadu dopravců v Libereckém kraji se zvýšením mezd a zavedením nového státního svátku zvýší náklady na kilometr o tři až čtyři koruny a tyto peníze chtějí od kraje. „Celkově dopravci tyto zvýšené náklady předběžně vyčíslili na 42 milionů Kč,“ řekl Martin Půta. Zatím ale nikdo nenašel způsob, jak je dopravcům kompenzovat. Podle ministerstva pro místní rozvoj kraj kompenzace u již uzavřených smluv zvýšit nemůže, porušil by zákon o veřejných zakázkách. A podobné vyjádření dostal kraj i z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Dopravci mzdy zvýšit musí

Dopravci nemají jinou možnost než mzdy řidičům autobusů od Nového roku zvýšit. Pro některé to však může být likvidační. Třeba pro největšího dopravce v Libereckém kraji BusLine to znamená měsíčně navíc na mzdách vyplatit zhruba šest milionů korun. „My jsme schopni ty náklady nést tak jeden až dva měsíce,“ řekl předseda představenstva Radek Chobot. Firma má zhruba 850 řidičů a veřejnou regionální dopravu zajišťuje nejen v Libereckém, ale i sousedních krajích Ústeckém a Královéhradeckém. Ne všichni dopravci budou mít ale se zvýšením mezd řidičů takové problémy. Třeba Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou počítá v tomto roce u kategorií řidičů a ostatních dělnických profesí se zvýšením mezd jen zhruba o pět procent. „Vše v souladu s kolektivní smlouvou. Naše společnost splňovala nastavené tarify ještě před uzavřením dohody odborů s vládou,“ řekla mluvčí podniku Martina Poršová.

Ústecký kraj žádá o pomoc vládu

Také Ústecký kraj se kvůli zvýšení platu řidičů autobusů obrátí na vládu. Zvýšení mezd řidičů zvýší náklady kraje o 75 milionů Kč. Vláda totiž podle náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka nesdělila, kdo konkrétně zvýšení mezd zaplatí, aby například nebyly porušeny již uzavřené smlouvy, a navíc to oproti dalším zaměstnancům nebylo diskriminační. „Souhlasíme s tím, aby dostali řidiči přidáno. Jde ale o dohodu mezi dopravci, odbory a vládou. Vláda tedy rozhodla o krajích, ale bez nás. Ústecký kraj má navíc každoroční navýšení mezd pro řidiče již ve smlouvách s dopravci,“ uvedl Komínek. Ústecký kraj podepsal s dopravci v roce 2015 smlouvy na dalších deset let. Kraj i zástupci měst chtějí podle Komínka řešit zvyšování mezd také u řidičů autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy, aby navýšení pouze jedné části této profese nebylo diskriminační.

Jasno nemají ani na jižní Moravě

Autobusoví dopravci z jižní Moravy stále nevědí, kde vezmou peníze na zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení, které začalo platit 1. ledna 2017. Člen představenstva ČSAD Tišnov Ladislav Sova řekl, že náměstek hejtmana Roman Hanák dopravcům v prosinci pouze zaslal dopis, že se bude snažit o řešení. Jak situace dopadne, nechtěl Sova předjímat.

Roman Hanák podle krajské mluvčí Moniky Brindzákové stále nedostal odpověď od ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva financí, na něž se kvůli čerpání peněz na zvýšení mezd řidičů obrátil. Ministerstvo práce začátkem prosince napsalo, že se očekává, že zvýšené náklady zaplatí kraje. Roman Hanák naopak očekává, že když o zvýšení mezd rozhodla vláda, tak to také zaplatí. Dopravci jsou tak v patové situaci, protože na zvýšení platů nemají peníze. Náklady se jim zvýší zhruba o 3,50 Kč na kilometr. „Zatím to asi budeme řešit přesunem z jedné kapsy do druhé. Ořežeme řidičům benefity a navýšíme základní mzdu. Jak se zachovají oni, je otázka. Snažíme se i tento týden s nimi mluvit a řešit to. Na kraji to však teď neřeší nikdo a všichni jsou asi na dovolené,“ poznamenal Ladislav Sova.

Nevidí jiné východisko, než že s kolegy znovu vyrazí po Novém roce za Romanem Hanákem, aby se situace co nejdříve vyřešila. „Kraj má dost peněz, ale nechce je dát,“ uvedl Ladislav Sova. Podle něj je situace nejhorší právě na jižní Moravě, obdobná je ještě na Vysočině. „Ale například ve Zlínském kraji se domluvili a kraj dopravcům platby navýší,“ dodal Ladislav Sova.

Monika Brindzáková ještě upozornila na to, že kraj očekává i stanovisko antimonopolního úřadu. Kraj totiž smlouvy s většinou dopravců uzavřel na základě veřejných soutěží a obává se sankcí v případě, že zvýší platby. Kraj také při schvalování rozpočtu počítal s rezervou 150 milionů Kč, která by měla pokrýt potřebu dopravců v prvních měsících roku. Jednatel společnosti Dopaz František Zunka se už dříve vyjádřil, že předpokládá, že kraj či stát peníze nakonec zaplatí. V případných soudních sporech věří v úspěch dopravců, protože ti si nemohou v objednávané dopravě kompenzovat vyšší náklady vyšším jízdným.

Zlínský kraj počítá s navýšením dotace pro dopravce

Jako jeden z krajů, které nečekají na pomoc od státu, uvolní Zlínský kraj 73,5 milionu Kč na zvýšení mezd řidičů autobusů. Částka je součástí rozpočtu hejtmanství na tento rok, který schválili zastupitelé. „Vzhledem k tomu, že to bylo nařízení vlády, což je podzákonná norma, tak nám jako kraji nezbývalo nic jiného,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek. Peníze jsou podle něj součástí prokazatelné ztráty dopravců, a tak jim je hejtmanství navyšuje dodatkem smlouvy. Rada podle Botka rozhodla, že zvýšení mezd nepřenese na dopravce. Podle vedoucího ekonomického odboru Zdeňka Vašátka se o 73,5 milionu Kč v rozpočtu snížil provozní příspěvek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK), které se stará o komunikace druhé a třetí třídy.

Tomáš Johánek s využitím ČTK

spinner