10. ledna 2008
Prvního ledna tomu byl přesně rok, co Centrum dopravního výzkumu (CDV) prošlo transformací ze státní příspěvkové organizace na veřejnou výzkumnou instituci. S ředitelem centra doc. Ing. Karlem Pospíšilem, Ph. D., MBA, jsme při této příležitosti hovořili o možnostech a úskalích výzkumu v oblasti dopravy.
„Zřizovatelem CDV je stále ministerstvo dopravy. Nakolik tato skutečnost chod centra ovlivňuje?“
„Vztah s ministerstvem dopravy je i nadále velmi těsný. Ministerstvo má v rukou veškeré nástroje pro kontrolní činnost – ustanovuje dozorčí radu a schvaluje nakládání s majetkem. Po stránce odborné je činnost CDV usměrňována radou instituce, která je složena z výzkumných pracovníků a zástupců institucí, které jsou aktivní v dopravním sektoru – ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí, Parlament ČR, Asociace krajů, ŘSD, FD ČVUT. Na návrh rady instituce jmenuje ministr dopravy ředitele.
CDV pro ministerstvo stejně jako dříve vykonává výzkumnou a servisní činnost. I když svými analýzami může ovlivnit v některých oblastech i strategická rozhodování ministerstva dopravy, je CDV naprosto nepolitická odborná instituce, která se řídí výhradně principem odbornosti. O tom, zda a jak budou tyto analýzy či jiné podklady zohledněny v cílových dokumentech či rozhodnutích ministerstva, rozhoduje řada dalších okolností. Je třeba si uvědomit, že ministerstvo musí zohlednit mnoho aspektů včetně politických, prioritních a podobně.
Za nejdůležitější poslání CDV pokládám být odbornou oporou především ministerstva dopravy jako ústředního orgánu státní správy, ale i ostatních subjektů zodpovědných za stav dopravní infrastruktury a její provoz při jejich strategických, ale i operativních činnostech. Současně by mělo být místem, kde se dělá špičkový výzkum, jehož výsledky jsou v praxi zřetelné a přínosné.“
„Co přinesla nová právní forma?“
„Nová právní forma nám dovoluje lépe spolupracovat s dalšími orgány státní správy, samosprávy či soukromými subjekty. Již jsem zmínil existenci rady instituce, která je pro nás kromě zákonem stanovených funkcí též zdrojem inspirace pro naši činnost. Rada se mimo to stará o to, aby naše místo na výzkumném či expertním poli zůstalo přísně nezávislé, to znamená výhradně odborné.
CDV navazuje na několik desítek let dlouhou tradici Výzkumného ústavu dopravního, z jehož českých pracovišť vzniklo v závěru roku 1992 jako důsledek rozdělení Československa. V uplynulých dnech tak CDV oslavilo patnácté výročí svého samostatného působení.
Velkým tématem je spolupráce s privátním sektorem. Veřejná výzkumná instituce je podle mého názoru typ organizace, který leží mezi státem s jeho institucemi a komerčními vztahy ovlivňovaným privátním sektorem. Ve vztahu ke státu pokládám za nejdůležitější, aby centrum bylo zdrojem nezávislých informací a návrhů možných řešení konkrétních problémů v alternativách s ohodnocením jejich dopadů. Totéž by mělo platit ve vztahu k soukromým subjektům. Znamená to, že vztah mezi námi a privátním sektorem nevidím jako konkurenční, nýbrž jako vztah vzájemné spolupráce. Tím chci říct, že nechceme konkurovat soukromým subjektům v oblastech, kde komerční subjekty mohou a mají poskytovat své služby na komerčním základě.
Jedním dechem však dodávám, že podklady pro koncepční a strategické rozhodování státu či samosprávy by měly být i nadále zpracovávány nekomerčním veřejným subjektem, který z definice nemůže profitovat z důsledků rozhodnutí, která budou následně přijata. Totéž do značné míry platí i o dopravním výzkumu, kde je třeba nabízet jen taková řešení, která jsou opřena o vědecká poznání, zahraniční ověřené technologie a důkladné zohlednění podmínek aplikace.
Koexistence veřejného a privátního sektoru, která je v zahraničí již dobře zaběhnutá, je pro nás velkou výzvou. Naší inspirací jsou vyspělé země Evropské unie jako Německo, Francie, Belgie a další, kde všude obdobná instituce jako CDV existuje a je vnímána jako nedílná součást dopravního sektoru. Kupodivu obdobné instituce jsou i téměř v každém státě USA, o kterých u nás obvykle soudíme, že veřejný sektor vůbec nemají. Uplynulý rok již naznačil, že spolupráce je možná a přínosná i v České republice.“
„Vidíte i nějaká negativa otevřenějšího chování CDV?“
„Činnost pro širší spektrum subjektů s sebou nese i již poznaný fakt nekorektního použití našich analýz. V zásadě zpracováváme dva typy analýz: komplexní, povětšinou zadávané ministerstvem dopravy, a cílené, objednávané různými subjekty, včetně občanských či profesních sdružení. U analýz komplexních se setkáváme například s tím, že čtyřicetistránková analýza je prezentována citací jedné necelé věty. Tím dochází k hrubému zkreslení či ke zcela opačné interpretaci výsledků celé analýzy. V případě cílených analýz zpravidla zadavatel položí otázky a očekává odpovědi na ně. Takový dokument pak ale nemůže být vnímán jako komplexní analýza dané problematiky, nýbrž skutečně jen jako odpovědi na položené otázky. I když tuto skutečnost v dokumentech tohoto druhu zdůrazníme, stává se, že někdo takový dokument pojme jako komplexní posouzení a protistrana jako tendenčně zpracovanou analýzu. Tomu hodláme do budoucna bránit.“
„Jak toho chcete dosáhnout?“
„V žádném případě nemůžeme selektovat subjekty, pro které budeme analýzy zpracovávat, to znamená třídit je na ty seriózní a na ty méně seriózní. Musíme však počítat s tím, že cílené analýzy jsou účelovými analýzami a že mají napomoci podpořit snahy určité zájmové skupiny. Musíme být obratní při formulacích našich stanovisek, abychom ztížili zkreslení závěrů, které činíme výhradně na základě odborných hledisek. Naším záměrem je též prezentovat ve větší míře stanoviska CDV prostřednictvím různých médií, v nejkomplexnější podobě na webu CDV, a nadále budovat jméno CDV jako nezávislé, odborně zdatné instituce, jejíž kredit je podporován kvalitní prací.
Všem našim partnerům musí být jasné, že na základě zadání uděláme kvalitní a korektní práci s využitím všech dostupných informací, včetně zahraničních. Komplexní analýza musí zahrnovat všechno, co je k danému problému k dispozici, a měla by být završena shrnutím v podobě SWOT.“
„O problémech kritérií pro hodnocení výzkumu jste se zmínil již v novoroční anketě Dopravních novin. Nakolik je tato otázka důležitá pro CDV?“
„Kritéria pro hodnocení výzkumu, která jsou používána v České republice, nepokládám za vhodná. To jsem uvedl již ve vaší anketě. K této otázce bych se rád vyjádřil obšírněji při jiné příležitosti. Zde si snad jen řekněme, že rozhodujícím kritériem pro hodnocení výzkumu by podle mého názoru měla být míra naplněnosti stanovených cílů, to znamená spokojenost zadavatele s výsledky výzkumu, očekáváními a přínosy jeho uplatnění. Jiná kritéria, například počet článků v časopisech, pokládám za kritéria umělá a pro hodnocení aplikovaného výzkumu za zcela nevhodná.
Používaný systém hodnocení přímo ovlivňuje množství peněz, které do určitého druhu výzkumu jdou. CDV se účastní řady zahraničních projektů společně s partnerskými zahraničními výzkumnými pracovišti. Dá se říct, že jsme vyhledávaným členem týmů, všem povinnostem jsme vždy se ctí dostáli. Se stejnou péčí přistupujeme i k projektům domácím. Zavedená kritéria pro hodnocení výzkumu způsobují, že v ČR podíl peněz jdoucích ze státního rozpočtu na dopravní výzkum k celkovým penězům věnovaným na výzkum obecně je řádově nižší než v například v 7. rámcovém programu EU. To nesouvisí s množstvím peněz, to souvisí s mechanismem přerozdělování peněz mezi jednotlivými obory výzkumu.
Velmi dobrý systém pro hodnocení výzkumu zavedl před lety odbor strategie (dnes odbor dopravní politiky a zahraniční spolupráce) Ministerstva dopravy ČR. Každý projekt je hodnocen dvěma oponenty ustanovenými ministerstvem a je obhajován jednou ročně před ministerskou komisí přímo v budově ministerstva. V průběhu roku jsou organizovány kontrolní dny. Z vlastní zkušenosti vím, že oponentury i kontrolní dny jdou skutečně do hloubky a že komise jsou velmi přísné. Obdobný systém není, pokud je mi známo, takto propracován v žádném z resortů.“
„Co očekáváte od roku 2008?“
„Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., má v současnosti zhruba 150 pracovníků, což se nám zatím jeví jako přiměřené. Již před několika lety jsme certifikovali systém managementu jakosti podle ISO 9001, máme akreditované laboratoře. Loni vstoupila v platnost řada organizačních změn, zásadně jsme upravili organizační strukturu – místo 14 sekcí jsme zřídili tři divize, zaměřili jsme se na snížení režijních nákladů. Již dnes patří CDV mezi výzkumná pracoviště s nejvyšším podílem financování výzkumu ze zahraničních zdrojů v České republice. Budeme se snažit, aby v budoucnu bylo financování CDV ze zdrojů Evropské unie ještě významnější.
Zatímco rok 2007 byl pro CDV rokem dokončení transformace zaměřené na vnitřní změny a stabilizaci vnějších vztahů, rok 2008 pokládám za rok rozvoje a spolupráce. V tomto roce očekávám upevnění vztahů s Ministerstvem dopravy ČR, s dalšími státními institucemi a organizacemi, se samosprávnými orgány a s privátním sektorem. Za velmi slibně se rozvíjející pokládám též započatou spolupráci s vysokými školami.“
Milan Frydryšek